Ha estat passada la mitjanit que ha sortit l’últim tren de l’estació de Sant Andreu Comtal, que aquest dissabte ha deixat de funcionar, 168 anys després de ser inaugurada. El comboi ha fet sonar la botzina després d’arrencar entre l’emoció d’alguns antics ferroviaris, aficionats als trens i veïns de Sant Andreu que no s’han volgut perdre l’ocasió d’acomiadar aquest espai clau del transport a la ciutat.

Afectacions en el servei per les obres

Aquest dissabte ja no circularan més trens per Sant Andreu Comtal, que serà substituïda per la nova estació de Sant Andreu a partir de l’11 de desembre. Ara continuen les obres que tallen l’R2 Nord i l’R11 a la Sagrera. Els usuaris disposaran d’un servei de bus alternatiu que començarà i acabarà el recorregut a Montcada i Reixac.

L’estació més antiga en funcionament de l’estat

D’aquesta manera, l’edifici s’acomiada de la ciutat després de 168 anys en servei a Barcelona. Es tracta de l’estació més antiga d’Espanya i el seu nom té a veure amb el pas del rec Comtal per aquella zona. Segons explica l’historiador andreuenc Pau Vinyes, es coneix com “l’estació de baix” i va ser construïda com a part de l’enllaç entre Barcelona i Granollers el 1854. Gràcies a això, també es va reurbanitzar la zona i es va construir la plaça de l’Estació.

Imatge cedida per TV3

Estrena de la nova estació de Sant Andreu

La nova estació de Sant Andreu està previst que entri en funcionament l’11 de desembre, coincidint amb el restabliment del servei de l’R2 Nord i l’R11 entre Sant Andreu i el Clot-Aragó, que ha de servir també per fer passar aquestes línies per dins de la futura estació de la Sagrera. Tindrà dues andanes centrals i quatre vies i un vestíbul de més de 700 m2. A més, tindrà el mural d’art urbà més gran que s’ha fet mai en l’àmbit ferroviari, obra dels artistes Roc Blackblock i Miquel Wert.