El Tilling Stevens va ser el model de bus que va circular a la primera xarxa d’autobusos de Barcelona, l’any 1922. Ara, el Tilling Stevens 3247 model T/S 3A del 1924 s’està restaurant i és una de les peces clau del centenari de la xarxa de bus, que se celebra aquest any.

El procés de restauració s’està fent amb cura de poder reincorporar tots els elements propis d’aquest model. Tot i que encara no s’ha pogut veure el bus acabat, sí que betevé ha tingut accés a les imatges de la tasca de recuperació.

El bus del 1924 serà un dels cinc vehicles més antics dels 60 que formen la col·lecció de la Fundació TMB i és l’únic Tilling Stevens que existeix a l’estat espanyol. El 1922 va ser la data de la implantació definitiva del servei d’autobús a Barcelona i es va fer amb busos com aquest, de la Compañía General de Autobuses (CGA), que va ser l’origen de la xarxa de bus actual.

Autobús Tilling Stevens davant de l’Estació del Nord, als anys 20. Foto: Fundació TMB

La restauració permet viatjar a fa 100 anys

El treball de restauració del Tilling Stevens ha permès recuperar-ne el motor petroelèctric original, també se n’ha reconstruït el pis superior amb l’imperial descobert i se n’ha refet l’escala exterior en corba que permetia als usuaris pujar-hi. Amb els acabats de la carrosseria s’ha pogut reviure el característic color vermell propi dels autobusos anglesos que circulaven per Barcelona fa 100 anys. Els busos s’havien importat d’Anglaterra i per això mantenien aquests elements característics: els dos pisos, la pintura vermella, l’escala exterior i la publicitat. Amb aquests models, l’autobús es va fer popular i ja va quedar lligat a la vida urbana barcelonina.

Tot i que encara no hi ha data per poder veure la restauració finalitzada, sí que es pot veure tot el procés d’arranjament a la mostra a l’Espai Mercè Sala.

Procés de restauració. Foto: Fundació TMB

L’Espai Mercè Sala se suma a La Nit dels Museus

TMB se sumarà a La Nit dels Museus aquest dissabte, 14 de maig, i obrirà la sala d’exposicions Mercè Sala des de les set de la tarda fins a la una de la matinada. Aquest espai expositiu s’ubica al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la Línia 5 del metro a l’estació de Diagonal.

El Tilling Stevens és el centre d’aquesta exposició que es va inaugurar el mes d’abril i que recull elements visuals sobre aquest vehicle històric. A banda de les imatges, la mostra també incorpora un vídeo en “time lapse” que recull el procés de restauració que s’està fent d’aquest emblemàtic autobús.

És la primera vegada que una exposició pròpia de la Fundació TMB és totalment accessible per a persones amb discapacitat visual, gràcies a les etiquetes NaviLens distribuïdes per la mostra. Aquest és el mateix sistema que hi ha implementat a la xarxa de metro i bus.

Una ruta d’autobusos clàssics

Dins dels actes del centenari de la xarxa de bus, TMB també vol acostar alguns models clàssics a la ciutadania, per això durant el 2022 alguns dels models històrics visitaran els districtes de Barcelona i municipis metropolitans on arriba el servei de bus de TMB.

La primera parada a la ciutat serà el 28 de maig a Gràcia, després serà a Sarrià – Sant Gervasi el 18 de juny, a Sant Martí el 16 de juliol i finalment a les Corts i Horta-Guinardó, encara sense data. També es podran veure al Ral·li Internacional d’Autobusos Clàssics Barcelona – Caldes de Montbui.

Mentre s’acaba la restauració de la joia de la corona, el Tilling Stevens, els busos que van de ruta són també models històrics com l’ACLO 410, el Chausson Urbas 59 o el Dodge Brothers 240, que van circular per la ciutat en diferents èpoques.

Dodge Brothers. Foto: Fundació TMB