aeroport avió a la pista

L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat ha recuperat ja el 91 % de les destinacions que tenia abans de la pandèmia de covid-19, és a dir, el 2019. Això, tot i que encara hi operen un 14 % menys de companyies i que el nombre de freqüències i operacions s’han reduït en un 58 %. Són dades de l’Osbervatori de Trànsit Aeri de Barcelona, difoses aquest dimecres per la Cambra de Comerç, que fan augurar bones perspectives de cara a l’estiu.

Segons les dades, el mercat menys afectat ha estat el de vols nacionals, en què s’ha mantingut el mateix nombre de destinacions que el 2019. Tot i que les freqüències s’han reduït en un 34 %, continuen operant-se vols a 30 destinacions. En canvi, en els viatges intercontinentals les destinacions s’han reduït un 26 % i el descens de freqüències ha arribat al 68 %. El toc d’alerta és que s’han reduït en un 53 % les destinacions en què opera una sola aerolínia i que, per tant, la falta d’oferta i competència podria fer augmentar els preus d’aquests trajectes.

Prop de 19 milions de passatgers el 2021

Pel que fa al nombre de viatgers, el 2021 es va tancar amb 18.874.896 passatgers, segons les dades facilitades per la Cambra de Comerç. Això suposa un increment del 45 % en comparació amb el 2020, tot i que la xifra encara és força més baixa que abans de la pandèmia. Representa un 64 % menys d’operacions en relació amb el 2019.

Tot i que l’aparició de la variant òmicron ha frenat la tendència a l’alça, el sector veu amb esperança l’estiu del 2022, quan es preveu recuperar mercats. En concret, s’espera millorar connectivitat amb els Estats Units, especialment amb Los Angeles, Boston, San Francisco i Filadèlfia; el Canadà, amb connexions amb Toronto i Montreal i l’Àsia, sobretot de Seül. En l’àmbit europeu, s’estima assolir entre el 70 i el 90 % del trànsit aeri del 2019.