Quan s’emprèn un viatge en avió el primer pas és arribar a l’aeroport de Barcelona i els mitjans per fer-ho són múltiples. Al repte de mobilitat d”El matí de Barcelona’, de BTV ràdio, comparem el trajecte fet amb l’Aerobús i amb l’L9 Sud. El metro és més barat però triga més. L’Aerobús fa menys parades i els usuaris en destaquen la comoditat però només es pot agafar des de tres punts diferents.

L’Aerobús

A les 6.40 h agafem l’Aerobús des de la parada de la plaça de Catalunya. S’atura a dos punts més abans d’enfilar el camí directe a l’Aeroport de Barcelona-el Prat: Sepúlveda amb Comte d’Urgell (connexió amb l’L1 de metro) i plaça d’Espanya (connexió amb les línies L1 i L3 de metro i amb FGC). A les 7.05 h arribem a la porta de la Terminal 1 de l’aeroport, des d’on es factura i s’accedeix als controls de seguretat. En total han estat 25 minuts de trajecte per carretera. Tot i que el vehicle estava força ple, encara hi havia seients lliures. El preu del trajecte és de 5,90 euros, 10,20 si es compra el bitllet d’anada i de tornada. Una de les usuàries, la Sònia, ens explica que viatja molt per feina i que sempre utilitza aquest mitjà de transport per enllaçar amb els vols: “És més còmode, més accessible, perquè no hi ha escales i és millor quan vas amb maletes, sempre compro el bitllet d’anada i de tornada perquè és vàlid durant uns 15 dies així que quan torno del viatge el puc fer servir”, diu. Com ella, altres usuaris en destaquen la comoditat i la rapidesa. I per als turistes, encara té un avantatge més: té wifi gratuïta.

L’L9 Sud

Una hora més tard de l’inici del repte, a les 7.40 h pugem a l’L9 Sud des de la T1. Tot i que es pot fer el trajecte amb la T-Dia, laT-12, la T-Mes, la T-Jove, la T-Trimestre i altres bitllets, no són vàlids els bitllets senzills i les T-10. En aquests casos, cal comprar un bitllet específic per a l’aeroport que costa 4,50 euros. Compartim tot el comboi amb només una altra passatgera. A la T2, la parada següent, hi pugen dues persones més. No és fins a les parades del Prat de Llobregat que comencen a omplir-se els vagons. L’objectiu del repte es tornar al punt de partida, a la plaça de Catalunya, i fem 12 de les 14 parades de la línia. En lloc d’arribar a Zona Universitària, al final de la línia, baixem a la Torrassa per enllaçar amb l’L1. A les 8.08 h som a l’estació on fem el transbord i a les 8.28 h, som a la plaça de Catalunya. En total, un trajecte de prop de 50 minuts, 20 minuts més llarg. La curiositat: l’L9 és una línia automàtica i funciona sense maquinista, fet que permet als usuaris veure les vies a vista de conductor.

Quin és millor?

Tot depèn de l’origen del trajecte i de les prioritats del passatger. Pel que fa al preu, el metro és 1,40 euros més barat (1,20 euros si el trajecte és d’anada i tornada). En temps, l’Aerobús és més ràpid des de plaça de Catalunya. Ara bé, si comptem els dos trajectes de punta a punta, l’L9 triga 32 minuts de Zona Universitària a la T1 de l’aeroport, fet que suposa tan sols set minuts de diferència. Així doncs, cal valorar des d’on se surt per decidir quin dels dos transports és millor utilitzar en cada cas. Pel què fa a les connexions, el metro enllaça amb més línies: L1, L3, L5 i L8 de metro, FGC i Rodalies, mentre que l’Aerobús permet connectar amb l’L1, l’L3, FGC i Rodalies. Per contra, l’autobús fa un trajecte més directe.

Val a dir que a primera hora del matí l’Aerobús ja transportava un nombre elevat de passatgers que volien accedir a l’aeroport, mentre que al metro no hi havia gaires usuaris de cap de les dues terminals. Per tant, si es jutja per l’ús que en fan els passatgers, a hores d’ara guanya l’Aerobús.