El Consell d’Administració d’Adif Alta Velocitat ha adjudicat les obres de construcció de la nova estació de Sant Andreu Comtal, que dona servei a la línia R2 Nord de Rodalies. Els treballs, amb un pressupost de 6,3 M €, els farà l’empresa Copcisa amb un termini d’execució previst d’11 mesos. L’adjudicació culmina un llarg periple després d’anys amb les obres aturades a mig fer.

L’estiu del 2019, Adif va rescindir el contracte a la constructora que va iniciar els treballs, després de detectar suposades irregularitats en les obres de l’AVE a la Sagrera, que inclouen també aquest àmbit de Sant Andreu. Una causa que, finalment, es va arxivar. Per això, es va obrir un nou concurs per adjudicar les obres una altra vegada. Els treballs posaran fi a una de les estacions ferroviàries més inaccessibles de la ciutat.

nova estació Sant Andreu Comtal

Una estació soterrada i plenament accessible

El nou edifici que substituirà l’estació antiga serà totalment accessible, amb ascensors i escales mecàniques per baixar a les andanes, que estaran soterrades. A l’estació actual, els passatgers han d’esperar els trens a l’aire lliure. Fins fa poc, calia baixar per unes escales per arribar a les andanes, fet que havia generat queixes de persones amb mobilitat reduïda. Al 2017 s’hi van instal·lar ascensors provisionals.

L’estació tindrà dues andanes centrals que donaran servei a quatre vies per a trens de Rodalies i regionals. L’accés a l’edifici es podrà fer per la passarel·la de l’estació antiga, que es rehabilitarà, així com des del parc de la Maquinista. De fet, la nova estació queda integrada enmig del futur parc lineal Sant Andreu – la Sagrera. La societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat pagarà la urbanització de l’entorn de l’estació.

L’Associació de Veïns i Veïnes de Sant Andreu de Palomar ha protestat en diverses ocasions a la plaça de l’Estació per reivindicar la fi dels treballs a Sant Andreu Comtal.