El Port de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat han arribat a un consens sobre com ha de ser el Pla director urbanístic per a la terminal intermodal. L’objectiu és crear un node ferroviari potent per arribar als mercats de manera més eficient i sostenible. El pla inclou la construcció de quatre noves terminals ferroviàries, que se sumarien a les ja existents, i nous accessos viaris i ferroviaris. L’acord ha arribat després de dos anys de converses entre les quatre administracions i suposarà una inversió de 600 milions d’euros. Els tràmits per a la construcció del nou node logístic s’allargaran fins al 2023, any en què es preveu l’aprovació definitiva.

Doblar el trànsit de contenidors al Port

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha destacat que amb el nou node ferroviari es pretén arribar a una quota del 30 % del trànsit de contenidors, pràcticament el doble de la capacitat actual, amb un 15,7 %. “Ara tenim la quota més alta de l’estat, però necessitem un port més eficient, més sostenible i ser més competitius“, ha destacat Calvet. Aquest pla director nou preveu un transvasament anual de 400.000 contenidors de la carretera al tren.  

Reubicació de 20,8 hectàrees d’espai verd

El projecte aporta també una compensació d’espais verds. “Aquest no és un projecte governat només per les necessitats del port, també per les de l’interès general“, ha afegit l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler. De fet, a partir de dijous s’iniciaran les sessions perquè la ciutadania pugui participar també en l’elaboració del document definitiu.

Des de l’Ajuntament de Barcelona, la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, ha remarcat que són conscients que s’actuarà en un entorn “vulnerable i fràgil” i per a aquest motiu el mateix pla inclou “els possibles efectes que pot tenir el canvi climàtic”. La proposta preveu reubicar 20,8 hectàrees d’espai verd, majoritàriament al Prat de Llobregat però també s’estenen pel continu urbà del barri de la Marina el Prat Vermell, a Barcelona.

Per últim, Sanz també ha destacat la necessitat de tenir una indústria “més resilient” i preparada per als reptes de futur. “Ho hem vist aquestes setmanes amb els problemes de desabastiment i de tancament de les cadenes de subministrament —ha explicat Sanz—. Necessitem aquesta indústria segle XXI, més sostenible, eficient i ben connectada i integrada en el territori dels municipis“.