Fa 10 anys, a Catalunya, 20 joves morien cada mes en accidents de trànsit. Actualment, aquesta xifra s'ha reduït a sis víctimes mortals. POSPO Del total de morts en sinistres, els joves van representar el 32% entre el 2000 i el 2009. Aquesta dada s'ha reduït fins al 22% durant el 2010. Les xifres són positives, però els accidents de trànsit encara són la primera causa de mort entre els joves de 15 a 29 anys. L'excés de velocitat i les distraccions al volant figuren entre les causes més recurrents de mortalitat. XAVIER RUESTES, gerent de programes de la Fundació RACC "En aquests moments encara hi ha una franja de joves que segueix conduint amb comportaments temeraris." La manca d'experiència també hi influeix. Durant el primer any després d'obtenir el permís, els conductors novells tenen cinc vegades més probabilitat d'accidentar-se. El RACC proposa reforçar aquest període de risc. XAVIER RUESTES, gerent de programes de la Fundació RACC "La manera d'actuar, que ja s'ha plantejat des del Govern central amb la pròpia DGT, que ho va deixar per a la propera legislatura, seria que un adult acompanyés el jove durant un temps determinat, un o dos anys, perquè aprengui a conduir." La proposta, prematura, encara s'ha plantejar seriosament en els propers anys. El que ja hi ha en marxa és RACC Educa, un programa educatiu gratuït a Internet que mitjançant 19 jocs amb diferents nivells, proposa que els alumnes siguin els protagonistes dels desplaçaments que fan. És una eina per als docents, però també per a les famílies. L'objectiu, formar aquests vianants, que en un futur faran la transició a conductors.

Les dades d’accidentalitat dels joves durant el període 2000-2010 permeten tenir una visió a llarg termini sobre l’evolució de la sinistralitat viària a Catalunya.

Segons el Servei Català de Trànsit, l’any 2010 van morir a Catalunya 76 joves en accidents de trànsit; 516 en van resultar ferits greus i 9.877, ferits lleus. Actualment, els joves són el 18% del cens de conductors i representen el 22% dels morts i el 26% dels ferits greus.

Durant la dècada de 2001-2010, els accidents de trànsit van ser la primera causa de mortalitat entre els joves de 15 a 29 anys. La taxa de risc (que mesura el nombre de morts en accident de trànsit per cada 100.000 habitants) s’ha reduït de forma significativa en els darrers deu anys. Ha passat d’una mitjana de 14 en el període 2000-2009 al 5,9. Amb tot, la probabilitat que un jove català mori en accident de trànsit és un 30% més alta que la mitjana de la població catalana. En termes de taxa de risc, Catalunya es troba just per sobre de la mitjana espanyola de joves.

En els darrers anys s’ha produït a Catalunya una millora substancial de la sinistralitat, en part per la formació i educació viària.