Les olors i els sons inconfusibles dels motors de vehicles centenaris han tornat a la plaça de Sant Jaume aquest diumenge, 20 de març, amb motiu de la 64a edició del Ral·li Internacional Barcelona-Sitges. Tot i que no s’ha assolit la xifra d’inscrits de les darreres ocasions, 52 vehicles han format la caravana que surt de la ciutat per la Gran Via i acaba a Sitges passant per les costes del Garraf.

Un dels participants ha estat el Rolls-Royce 20/20, un dels 10 vehicles que va estar present en la primera edició de la prova. Josep Narcís, encarregat de conduir-lo els darrers 30 anys, segueix la tradició del seu pare amb una màquina que té una singularitat: la mascota identificativa de la marca està ajupida perquè l’original va ser robada durant la Guerra Civil. A més, té una carrosseria Salamanca perquè “l’importador de Rolls va ser el marquès de Salamanca i li van fer una carrosseria per a ell”, explica Narcís. “En diuen el Rolls dels pobres, perquè és més petit o té un motor més petit”, afegeix.

Sempre hi participa acompanyat de la seva dona, a qui ha contagiat la passió per l’automobilisme. El cotxe té l’emblemàtica ‘RR‘ del capó amb les dues lletres en color vermell, senyal que quan es va produir encara estaven vius els dos fundadors de la marca: Henry Royce i Charles Stewart Rolls. Altres models presents al ral·li tenen la insígnia amb les lletres en negre, cosa que fa veure que són models més recents.

Tampoc no ha faltat a la cita el clàssic Ford-T, el primer automòbil de la història produït en una cadena. Els cotxes francesos també hi han tornat a tenir una representació significativa amb models com el Citroën 5 CV. Una d’aquestes unitats la condueix l’Enric Gené, un apassionat que va al ral·li des de petit i que ha fet molts esforços per adquirir i posar a punt aquest model: “Soc mecànic, i el vaig poder anar restaurant de mica en mica. Vaig trigar tres o quatre anys a restaurar-lo per poder participar en aquest ral·li que ens feia tanta il·lusió“, diu amb un somriure d’orella a orella.

Encara més antic és el Panhard Levassor, que ha estat un dels cotxes que ha encapçalat la caravana. El primer de tots, però, ha estat un vehicle conduït per una dona, un fet significatiu tenint en compte que en l’època d’aquests cotxes encara no era habitual que elles ho fessin.

Cada cop és més difícil veure circulant pels carrers de les ciutats aquests clàssics. A Barcelona, per exemple, només ho poden fer els caps de setmana per la zona de baixes emissions. “Aquests vehicles necessiten circular per conservar-los i, últimament, no poden entrar a vegades a certes ciutats fa que perilli una mica la continuïtat d’aquests vehicles. No surts a comprar el pa amb aquest cotxe, circulen molt poc i hauríem d’intentar donar-los la possibilitat de fer-ho”, reclama María Marín, presidenta de Foment de Sitges, qui ha participat pujant en un dels cotxes de la caravana.