La pacificació del Consell de Cent no ha provocat cap accident amb ferits lleus, greus o víctima mortal per col·lisió amb els polèmics bancs de formigó que s’hi han instal·lat i que la fiscalia de seguretat viària està investigant. Ho recull un informe de l’Ajuntament sobre seguretat viària i urbanisme tàctic que s’ha presentat aquest dimecres a la Comissió de Presidència, que revela, això, sí, 17 accidents en el tram entre Rocafort i Girona de l’1 de maig al 27 de setembre.

De tots els sinistres, només en un hi va haver una col·lisió directa amb els bancs, el 18 de maig. En aquest cas, es van produir danys materials a un vehicle i es va obrir un atestat per conduir sota els efectes de les drogues. La majoria d’accidents, 12, van passar en cruïlles on no hi ha els bancs i un altre en un pas de vianants previ. També hi va haver un xoc d’un ciclomotor amb els separadors del carril bici, un altre amb un arbre i una topada entre una furgoneta i una moto.

Seguiment continu de la Guàrdia Urbana

En el balanç d’accidentalitat del 2019, Consell de Cent ocupava el setè lloc en el rànquing de carrers que concentren més accidents amb víctimes (145). El tinent d’alcalde Albert Batlle ha dit que la Guàrdia Urbana fa un seguiment continuat de tots els elements que s’han incorporat amb l’urbanisme tàctic per si cal aplicar-hi millores. “La coordinació amb les àrees de Mobilitat i Urbanisme ha estat reforçada”, ha afirmat.

En aquest sentit, ha explicat que es van arrodonir les arestes dels bancs de formigó –qüestionats també pels motoristes– i s’hi van instal·lar elements reflectants. Pel que fa a altres actuacions fetes amb urbanisme tàctic, Batlle ha explicat que s’han posat separadors als nous carrils bici i s’ha reforçat la senyalització en els trams de carril bus segregat per problemes d’interpretació dels conductors.

L’oposició hi veu un risc

En el debat en comissió, Francina Vila (JxC) ha celebrat les “correccions” que s’han fet als bancs de formigó i ha demanat autocrítica al govern municipal. “L’urbanisme tàctic és un risc per a la seguretat viària”, ha afirmat Paco Sierra (Cs). El popular Josep Bou ha apuntat que els experts demanen retirar els bancs de formigó i Manuel Valls (BCN Canvi) ha demanat fer una anàlisi més enllà del tram de Consell de Cent.

Des d’ERC, Max Zañartu ha reclamat que l’urbanisme tàctic sigui provisional i que a la llarga es faci una reforma estructural a les vies on s’ha actuat. El regidor ha demanat també senyalitzar millor el carril per a vianants a la via Laietana que fan servir més els ciclistes.