Un centenar de motoristes s’han concentrat aquest diumenge, 25 de setembre, al carrer de la Marina, a tocar del Port Olímpic, per reclamar a les administracions públiques més implicació en matèria de seguretat. S’han mostrat contraris a les restriccions en l’ús dels vehicles de motor en entorns urbans, com ara la ZBE, i denuncien que no es té en compte l’opinió dels usuaris a l’hora de legislar en matèria de mobilitat.

A partir de les 12 h s’ha iniciat una marxa lenta que ha pujat pel carrer de la Marina fins al carrer de la Diputació. Seguidament, han baixat pel carrer de Pau Claris fins a la via Laietana, per acabar tornant fins al punt de trobada, a la plaça dels Voluntaris Olímpics. La mobilització s’ha replicat a la mateixa hora en 17 ciutats arreu de l’estat, com ara Madrid, València, Bilbao, Vigo, Palma o Ceuta, entre d’altres. En tots aquests punts s’han fet actes simbòlics en memòria de les víctimes de sinistres de trànsit.

Entre les demandes del col·lectiu, creuen que cal millorar el manteniment de les carreteres per circular en bones condicions, reforçar la protecció de les barreres laterals, aprofundir més en la investigació dels sinistres i que es promogui la motocicleta com un vehicle eficient energèticament. D’altra banda, es mostren contraris a una possible imposició de l’ús de guants i vestimenta equipada amb coixins de seguretat.

Inici de la marxa lenta de motos, al carrer de la Marina

La moto com a vehicle eficient energèticament

Els motoristes defensen que els seus vehicles són molt menys contaminants en comparació amb els automòbils. Per això, creuen que cal promoure’n l’ús per a la mobilitat urbana. “Una moto petita produeix moltes menys emissions que un turisme, encara que sigui més vella”, reivindica José Luis Sigüenza, delegat a Catalunya de la Unió Internacional per a la Defensa dels Motociclistes.

Que la moto es trobi com a solució de la mobilitat a Barcelona, no com ens estem trobant habitualment, que és un impediment a la mobilitat”
José Luis Sigüenza, delegat a Catalunya de la Unió Internacional per a la Defensa dels Motociclistes

En Víctor, un dels motoristes que han participat en la marxa amb una Harley-Davidson, lamenta que s’estigui arraconant les motocicletes davant dels vehicles de mobilitat personal, com ara bicicletes o patinets. “Donen prioritat a un vehicle que no està pagant per circular. Volen fer passar els mateixos cotxes que passaven per quatre carrils per un, amb la conseqüència que la contaminació sempre augmentarà”, assegura. De fet, declara que ja fa temps que intenta no circular en moto per Barcelona.

Un altre motorista que acostuma a fer rutes per carretera considera que molts dels incidents es podrien evitar fent un manteniment adequat de les vies. “Que vigilin, sobretot, les carreteres. Que les tinguin en condicions, perquè molts accidents són per l’estat viari“. En aquest sentit, afirma que justament el dia abans es va trobar una carretera plena de brutícia.

En contra de l’urbanisme tàctic

El col·lectiu denuncia que la implementació de l’urbanisme tàctic està condicionant la seguretat a l’hora de circular. Un dels punts en comú entre els manifestants és l’excés de pintura a l’asfalt, amb la qual rellisquen molt fàcilment, sobretot quan plou. La Míriam, motorista des de l’adolescència, creu que la implementació de blocs dissuasius provoca més accidents: “Ens posen obstacles a la via extremament perillosos, que són metàl·lics, de ciment… S’ha matat gent i molta gent ha caigut. Quan caiem ens fem molt de mal”, declara.