(ACN/redacció) L’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha registrat 10,9 milions de validacions entre el 3 i el 9 de setembre als principals operadors —TMB, FGC, Renfe i TRAM—, una dada similar a les xifres precovid i un increment impulsat pels descomptes al transport públic. El director de l’ATM, Pere Torres, ha apuntat que cal esperar el gener per veure si la recuperació de la demanda “és transitòria o definitiva”.

Segons ha detallat l’organisme, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estat l’operador que s’ha situat més a prop dels nivells prepandèmia, seguit de TMB i TRAM. Pel que fa a Renfe, es manté més allunyat, amb gairebé vuit punts per sota de les xifres del 2019. Pel que fa a les validacions, l’ATM ha apuntat que, a excepció de Rodalies, la resta d’operadors han recuperat la totalitat dels nivells del 2019.

S’incrementa la venda de títols integrats, especialment la T-Jove

En aquests primers dies d’entrada en vigor de les tarifes reduïdes, l’ATM també ha observat un increment de vendes de títols integrats en els dos operadors ferroviaris majoritaris (Metro TMB i FGC). L’augment més significatiu s’ha registrat en la T-Jove, amb un increment de més de 300 punts per sobre del 2019, seguida de la T-Usual, amb una pujada de 240 punts percentuals.

Malgrat que el director general de l’ATM ha afirmat que no han observat que la gratuïtat de Rodalies “hagi tingut efecte sobre els altres operadors ferroviaris” en termes de transvasament de passatgers, sí que s’ha produït un descens de la demanda en algunes línies de busos interurbans que fan trajectes concurrents amb els de l’operadora estatal, que ha disminuït fins a 12 punts percentuals en comparació amb el 2019.

Pròrroga de les bonificacions

L’ATM ha apuntat que creu que la bonificació de les tarifes del transport públic s’allargarà fins més enllà del 31 de desembre, data en què està previst que finalitzi el període de validesa de la mesura. “Tothom sap que difícilment aquesta mesura es retirarà abans de les municipals”, ha sostingut Torres.

En aquest sentit, el director general de l’ATM ha matisat que, en el cas que l’executiu espanyol decideixi allargar el període de bonificació de les tarifes, és competència de la Generalitat acceptar o no aquesta pròrroga, també a Rodalies, tal com estableix el decret aprovat pel govern de Pedro Sánchez.

Per la seva part, Torres ha afirmat que “qualsevol mesura” li sembla perfecta si es dota l’ATM dels recursos necessaris per poder garantir un transport eficient i de qualitat. Per això ha tornat a reclamar un fons extraordinari per fer front als sobrecostos energètics que no s’han fet repercutir i que poden representar entre 160 i 180 milions d’euros el 2022.