L’efecte de la zona de baixes emissions de Barcelona pel que fa a la reducció de NO2 “és modest” i no ha suposat cap canvi “apreciable”, segons l’informe que avalua la mesura que es va posar en marxa l’1 de gener del 2020. El document, coordinat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, alerta que la pandèmia ha interferit en l’avaluació de l’impacte de la ZBE.

Amb la recuperació de la circulació a la tardor, l’informe no detecta una reducció de NO2 més alta que en anys anteriors, un resultat que des d’Europa ja s’havia advertit per no ser suficient. Ara bé, sí que es registra un descens del sutge dels vehicles en l’aire, un contaminant qualificat com a cancerigen per l’OMS i que emeten els vehicles dièsel.

La pandèmia interfereix en l’estudi

L’esclat de la pandèmia i el confinament han afectat l’avaluació del primer any de funcionament de la ZBE, per la reducció dràstica de la mobilitat que ha suposat. Les sancions que s’havien d’aplicar a partir de l’abril no es van posar en marxa fins al 15 de setembre, i per tant l’estudi només recull tres mesos i mig de sancions. Per això, l’avaluació de l’efectivitat de la ZBE “continuarà en els propers mesos”, quan es tinguin més dades.

Pel que fa a la circulació, a Barcelona la reducció del trànsit el 2020 respecte al 2019 ha estat d’un 26,7 %. En dies feiners ha estat del 24 %, però en dissabtes i diumenges, del 35 i el 37 % respectivament. I a la ZBE durant el confinament la reducció va ser del 50 % de mitjana. La resta de l’any, el descens s’ha mantingut entre un 41 i 25 %.

Una mesura “insuficient però necessària”

Un dels autors de l’estudi, Xavier Querol, del Consell Superior d’Investigacions Científiques, apunta que la ZBE és insuficient: “Per reduir l’NO2 es necessita reduir el nombre de vehicles, no n’hi ha prou de treure’n els més antics“. Afegeix que “només han deixat de circular vehicles dièsel prohibits en ciutats alemanyes des de fa 10 anys, així que anem 10 anys tard“, però tot i així considera que la mesura és necessària perquè “s’han atacat les emissions del sutge de dièsel“.

Més vehicles amb distintiu i menys contaminants

Durant el 2020, s’han reduït els vehicles sense distintiu sancionables, un 70 % a Barcelona i un 60 % a la ZBE. Ha estat, sobretot, a partir del setembre, quan van entrar en vigor les sancions. A més, la millora ambiental del parc de vehicles ha suposat una reducció en les emissions de NO2, tot i que l’informe no ha pogut quantificar-ne l’impacte per falta de dades.