El gran ensurt de l’esvoranc a les obres de soterrament de l’R2 d’aquest dimecres va saldar-se sense persones ferides. Tanmateix, l’incident va obligar a tallar el cabal de rec Comtal i això ha deixat unes altres víctimes col·laterals: els ànecs, polles d’aigua i altres aus han fugit… i altres animals, com els peixos, han acabat subsistint o morint en les poques basses d’aigua que s’han mantingut. “Hem vingut amb els nets a veure els ànecs i els peixos i ens hem quedat morts quan hem vist com està ara”, explica Florentina Gómez. Aquest divendres, els Agents Rurals han certificat la mort d’una desena de peixos en un petit tram del canal.
Tot i que els darrers mesos el rec Comtal havia patit una baixada de cabal a causa d’unes obres d’Aigües Ter-Llobregat, la imatge actual, amb la llera buida i els peixos agonitzants, és realment atípica.

Trasllat dels peixos vius
L’Ajuntament ha explicat a betevé que, a hores d’ara, analitzen el cas amb totes les administracions implicades, com l’àrea de Medi Ambient dels Mossos d’Esquadra, Consorci del Besòs, Agència Catalana de l’Aigua i també amb el responsable de les obres, Adif. En aquest sentit, la primera decisió conjunta ha estat el trasllat dels peixos vius als trams del rec Comtal on encara queda aigua, unes basses a les quals també s’han afegit més cabal. A més, els tècnics han procedit a la retirada dels peixos morts que s’han trobat en el canal des de dimecres.
L’Ajuntament reclama restituir el rec al més aviat possible
El seu objectiu és recuperar al més aviat possible l’espai que defensen per ser un patrimoni històric mil·lenari i, a més, un refugi de biodiversitat. “És una peça molt important i és especialment volgut: hem fet una inversió especialment important els darrers mesos per recuperar el rec Comtal i estàvem molt orgullosos de com havia quedat. Per tant, ens preocupa moltíssim”, afirma el regidor de Nou Barris, Xavier Marcé. Es refereix al projecte de renaturalització del rec, amb la potenciació de la biodiversitat i la creació d’un camí al seu entorn que el ressegueix entre la Trinitat Vella i Vallbona.

Adif restablirà el cabal del rec amb una conducció provisional
En tot cas, l’Ajuntament reclama la restitució i “l’ocasional assumpció de responsabilitats pels eventuals danys ambientals, en cas que se’n puguin derivar”. A l’altra banda, Adif ha anunciat que instal·larà una conducció provisional perquè el rec Comtal recuperi l’aigua. Aquesta conducció permetrà el cabal esquivar l’esvoranc, on queia directament quan es va obrir, de manera que els operaris podrien continuar reparant en sec el forat.

“A nivell ambiental, l’impacte és molt baix”
Els Agents Forestals s’han desplaçat fins al lloc dels fets aquest matí. En una entrevista a betevé, Jordi Miranda, Cap d’Àrea Bàsica del Baix Llobregat i del Maresme, ha afirmat que l’impacte ambiental “és molt baix”. Hi coincideix Sergi García, de Galanthus. “El Rec no s’ha assecat al 100 %. Han quedat tolls que són refugi pels peixos”, afegeix García. De fet, segons apunten els experts, és probable que la flora i la fauna es recuperi aviat.
sou conscients de que es parla de peixos i en tots els casos són carpes? Les carpes són una espècie invasora amb 0 valor ecològic. De fet, es capturen i es treuen del medi habitualment. Deixeu de fer polèmica on no n'hi ha!!!!