El 12 d’agost d’enguany es viurà la totalitat d’un eclipsi de sol al sud de Catalunya, en una franja que va des de Galícia fins a Mallorca, tot travessant la península Ibèrica. Serà el primer d’una sèrie de tres eclipsis solars que, d’aquí a dos anys, podrem viure des de l’estat.
La franja de totalitat de l’eclipsi d’aquest agost —Cantàbric, vall de l’Ebre i les Balears— tindrà una amplada d’uns 200 km. Serà una zona àmplia i molt accessible per als qui vulguin viure el fenomen.

L’eclipsi del 2027
Serà ben diferent al segon eclipsi que es viurà a l’estat el 2 d’agost de 2027, però en una franja molt petita a Cadis —abraçarà bona part del nord de l’Àfrica—, de menys superfície en la totalitat de foscor.
Aquest eclipsi, però, tindrà una diferència significativa amb el d’aquest estiu: l’hora en què el sol quedarà cobert. Serà al migdia, i la sensació serà “de fer-se de nit de cop“, en què s’observarà “com alguns animals canvien la conducta i baixa la temperatura, i es veuran les estrelles al cel“, apunta el professor lector de la UB, Josep Manel Carrasco.

Fora de les àrees en què els eclipsis —el d’enguany i el de 2027— seran al 100 %, el professor lector de la UB recorda un detall: “Un 99 % de parcialitat és un 0 % de totalitat“, una qüestió que impedeix la foscor absoluta i, per tant, “deixa el cel blau”.
L’últim capítol
El darrer dels eclipsis d’aquesta sèrie serà el 26 de gener de 2028. Serà un eclipsi anular, en què la lluna —més petita que el sol— no taparà tot el sol, però deixarà a la vista una mena d’anell de foc.

Deixarà visible “un anell perimetral per on passarà la llum del sol”, explica Carrasco, que adverteix que, per tant, la sensació de nit “no serà ni completa ni total”. Apunta que el fenomen s’assemblarà al que s’experimenta durant una albada o una posta de sol.