terminals creuers port

Tres companyies de creuers que operen a Barcelona estan considerades de les més contaminants i menys compromeses amb el medi ambient. Un estudi fet per l’associació mediambiental alemanya Nabu situa les empreses MSC, Costa Cruceros i Royal Caribbean a la cua del seu rànquing anual de companyies que fan ruta a Europa i la seva implicació a protegir el planeta.

A l’enquesta es van analitzar 19 companyies navilieres i la màxima puntuació favorable era de 17 punts. Només Hurtigruten Norway va aconseguir arribar a la meitat de la puntuació, mentre que la resta es va quedar molt per sota. Segons els resultats, hi ha multinacionals com MSC, Costa i Royal Caribbean que fan promeses i que, fins i tot, han signat l’Acord de París sobre el canvi climàtic, però no prenen mesures per frenar les seves emissions.

Classificació de les companyies de creuers implicades amb la cura del medi ambient elaborat per l’associació mediambiental Nabu 2022

Ecologistes en Acció demana prohibir el fuel

Del rànquing de Nabu se n’ha fet ressò Ecologistes en Acció, que ja ha demanat prohibir immediatament l’ús de fuel i gas natural líquid davant l’emergència climàtica. L’organització també exigeix un pla de decreixement de la indústria de creuers per ser “incompatible amb els objectius climàtics”. En un comunicat, l’ONG també ha recordat que ja el 2019 un estudi va situar el port de Barcelona com el més contaminant d’Europa.

Precisament, aquest 2022 s’ha posat en marxa a la capital catalana una taula d’estudi per regular els creuers a la ciutat. La primera reunió es va celebrar al juliol, però les reunions entre administracions no han estat exemptes de picabaralles. L’alcaldessa Ada Colau va proposar limitar l’arribada d’aquests bucs a un màxim de tres al dia i el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, va respondre-li que no entenia “l’obsessió amb els creueristes”.

Barcelona proposa limitar l’arribada de creuers a tres al dia, com a màxim

Calvet, en defensa dels creuers

A la primavera, Calvet ja va defensar que els creuers donaven un “benefici indiscutible” i, de fet, l’any 2021 el Port va atorgar una concessió a MSC per fer-hi una altra terminal, ja construïda, que es preveu que entri en funcionament l’any 2024. També Royal Caribbean construirà una altra terminal per a creuers al moll Adossat, després de presentar la documentació requerida aquest mateix any.

Calvet respon a Colau: els creuers donen un “benefici indiscutible” en ingressos i reputació