Aquest divendres s’ha fet públic el Butlletí Anual d’Indicadors Climàtics (BAIC), que elabora cada any el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) per tenir una visió de l’estat del clima de casa nostra i mostra un escalfament sense treva.
La temperatura continua pujant sense fre
El BAIC d’enguany confirma que la temperatura a Catalunya continua en augment.
Segons les dades publicades pel Meteocat, el 2024 va ser el tercer any més càlid registrat a Catalunya com a mínim des del 1950 i només superat pels immediats 2022 i 2023. Els tres anys més càlids són els últims.
La temperatura mitjana anual acumula un augment de 2 ºC des de l’any 1950 (fa 75 anys) i els darrers tres anys superen el 2 ºC d’anomalia si els comparem amb el trentenni 1961-1990, el període de referència que la comunitat científica fa servir per a l’anàlisi de l’evolució del clima per a estudis de canvi climàtic.
El BAIC quantifica l’augment de la temperatura mitjana anual en fins a 0,27 ºC per dècada, una dada que supera lleugerament l’anàlisi que feia el mateix informe l’any passat i confirma l’escalfament desmesurat dels darrers anys.
El Servei Meteorològic de Catalunya constata també a través del BAIC que l’estiu té un escalfament molt més ràpid (0,38 ºC per dècada) que la resta d’estacions i que les màximes pugen més ràpidament que les mínimes. Sense anar més lluny, l’any passat l’Observatori Fabra va assolir per primer cop els 40 ºC.
El 2024, l’any del final de la sequera pluviomètrica
No tot són males notícies al BAIC. La sequera històrica que hem viscut els darrers anys va començar a veure el final el 2024 i el 2025 manté la tendència humida.
En aquest sentit, l’índex de precipitació estàndard (IPE) a 12 mesos, que serveix per analitzar l’estat de la sequera pluviomètrica, ja mostrava una clara recuperació a finals del 2024. Ara, al maig del 2025, la situació és bona a gairebé tot Catalunya i es pot donar per acabada la sequera pluviomètrica.
El BAIC indica que, tot i que els índexs climàtics relacionats amb la pluja no descriuen una tendència clara, l’IPE mostra una certa tendència a augmentar la freqüència i intensitat dels períodes secs i humits.
Cada cop menys dies grisos i més hores de sol
El butlletí que ha presentat el Meteocat també indica que s’observa un augment clar de la insolació mitjana, que situa en 35 hores per dècada. I, tot i així, encara trobem períodes amb molts núvols, com el recentíssim mes de març.
Els dies de cel serè ja són, de mitjana, set més per dècada mentre que els dies amb cel cobert baixin dos per cada decenni.
L’aigua del mar, també en el punt de mira
El BAIC també mostra un escalfament superior al que indicava el butlletí de fa tot just un any i, amb dades de l’observatori de l’Estartit, una sèrie reconeguda fins i tot per la NASA, es constata un augment d’ 1,8 ºC en els darrers 50 anys i a un ritme de 0,35 ºC per dècada.
Amb les dades de l’observatori de l’Estartit, el Meteocat també ha pogut constatar que el nivell del mar ha pujat uns 11 cm en els darrers 35 anys, aproximadament 3,1 cm per cada decenni.