La ventilació constant de les aules és una de les mesures que s’ha d’aplicar per evitar contagis per la covid-19 a les escoles. Ara bé, hi ha centres que denuncien que l’excés de trànsit als carrers propers fa que tenir les finestres obertes augmenti el soroll a classe i el contacte dels alumnes amb els gasos i partícules contaminants.

És el cas, per exemple, de l’Escola Dovella, al Camp de l’Arpa del Clot. Està situada al carrer de Mallorca, una de les artèries amb més trànsit de la ciutat. Ara, amb l’entrada esgraonada, els alumnes s’han d’estar més estona a tocar dels cotxes. A més, alguns grups han d’entrar per l’accés del passatge de Puigmadrona que, malgrat està pacificat, té un degoteig constant de vehicles que hi passen en direcció a una ITV propera.

La Guàrdia Urbana demana aquests dies als conductors que es moderi la velocitat, talla el carrer de la Muntanya i controla l’accés al passatge de Puigmadrona però ja han advertit a les famílies que a partir de la setmana vinent ja no hi seran.

Quan comencen les classes, el problema es trasllada a l’interior de les aules. Han de tenir les finestres obertes, per ventilar per la covid-19, però llavors hi entren els fums dels cotxes i un soroll força molest. “Quan obren les finestres no senten res i han de cridar més per fer-se sentir, amb el que això comporta d’increment de possibilitat de contagi”, explica Anaïs Tosas, de la plataforma de famílies Dovella Respira.

Per pacificar l’entorn de l’escola, demanen que es traslladi la ITV a un altre punt i que s’ampliï l’espai d’entrada principal del centre fent-hi un ecoxamfrà. Això com a pas previ a convertir el carrer de Mallorca “una autopista de bicicletes per abolir el trànsit, el soroll i guanyar espais segurs”.

Un problema generalitzat a la ciutat

Segons la plataforma veïnal Eixample Respira, el de l’Escola Dovella no és un cas aïllat, ni de bon tros. De fet, denuncien que el primer dia d’escola el 98 % dels centres escolars de Barcelona van superar els llindars recomanats de mitjana anual de diòxid de nitrogen. Un dels portaveus de la plataforma, Guille López, assegura que, després del confinament, s’ha de recuperar la confiança amb el transport públic “i evitar que la gent torni a apostar pel cotxe i la moto”.

La mascareta no filtra els gasos contaminants

Els experts recorden que la mascareta pot filtrar partícules contaminants (com les PM10) però no gasos, com el diòxid de nitrogen. A més, estudis com el Breathe, amb participació del CSIC, demostren que la pol·lució no és innòcua. “A l’estudi es va demostrar que hi ha una relació entre la capacitat d’aprenentatge dels nens i l’exposició a nivells alts de contaminació”, explica la investigadora de l’IDAEA – CSIC María Cruz Minguillón.