El síndic de greuges ha demanat aquest dimecres més mesures per fer front als elevats índexs de contaminació que pateix la ciutat de Barcelona i l’àrea metropolitana. Rafael Ribó veu insuficients les restriccions de trànsit que s’han aplicat fins ara i demana que es posin en marxa restriccions “permanents” per respondre al que considera una “emergència climàtica” a Catalunya.

En el Dia Mundial del Medi Ambient, Ribó ha presentat al Parlament l’informe ‘La qualitat de l’aire a Catalunya’, en què reclama convertir les restriccions puntuals en casos d’episodis d’alta contaminació per convertir-les en permanents, crear un peatge per circular per determinades zones -com ja es fa a ciutats com Londres, Milà o Estocolm-, o potenciar els aparcament “park&ride” als afores de la ciutat i en zones properes a les parades de metro o ferrocarril.

Ribó demana fets i no gestos

El síndic ha demanat a les administracions més implicació per començar a implantar projectes com la T-Mobilitat o les millores pendents al transport públic de la ciutat i l’àrea metropolitana. Fins ara, a Barcelona s’han implantat mesures puntuals com la zona de baixes emissions o la prohibició dels vehicles més antics a partir del mes de gener del 2020.

El govern de Barcelona en Comú va obrir la porta el mes de març a aplicar “qualsevol mesura necessària” per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat, inclòs un peatge d’accés. Els diversos candidats a l’alcaldia també van obrir la porta, amb matisos, a posar en marxa restriccions de circulació que incloguin taxes referents a la contaminació. També el govern de l’Àrea Metropolitana de Barcelona inclou aquesta possibilitat en el pla de mobilitat 2019-2024, si hi ha “consens” entre les diferents administracions implicades.