El primer divendres de mes és dia de Revolta Escolar. Aquest 4 de febrer les associacions de famílies que hi ha al darrere d’aquesta iniciativa celebren la 15a mobilització a Barcelona per demanar entorns educatius segurs, sense trànsit ni contaminació. S’han programat 29 talls de trànsit a la sortida de les escoles, que començaran a partir de les 16 o 16.30 h, depenent del centre.

La xifra de talls de trànsit duplica els que hi va haver en la Revolta Escolar del mes passat. El 14 de gener va coincidir amb l’explosió de contagis per la covid-19 a Barcelona i l’impacte de la sisena onada a les escoles. La quantitat de famílies i alumnes fent quarantena va fer que hi hagués menys participació. Tot i això, es van fer 14 talls de trànsit. Durant el curs passat, el dia amb més protestes simultànies se’n van fer 48.

Això no és un tema passatger
Guille López, un dels impulsors de la Revolta Escolar

Inseguretat a la sortida de l’escola

Per als organitzadors de la Revolta Escolar, arribar a la 15a edició amb 30 escoles mobilitzades demostra que “aquest no és un tema passatger”. Segons Guille López, un dels impulsors del moviment, “la inseguretat i la contaminació als entorns escolars preocupa cada vegada a més famílies”.

López ha assegurat a betevé que no desistiran fins que no vegin canvis importants a la ciutat. “Canvis que, malauradament, encara no s’han produït”.

Bicibús a Barcelona

Bicibús al matí i massa crítica al vespre

Les iniciatives populars a favor de la mobilitat sostenible prenen el pols a la ciutat. Els divendres també té lloc el bicibús a Barcelona, amb set recorreguts per anar en bici, patinet o caminant a l’escola. Aquest moviment, també nascut de les famílies, reclama canvis a la ciutat perquè aquesta rutina sigui més fàcil i segura.

A més, el primer divendres de mes també es desenvolupa la Massa Crítica, una trobada nocturna de ciclistes que circulen en grup per Barcelona. La intenció és la mateixa, defensar un model de mobilitat més sostenible.

L’Eixample torna a la contaminació prepandèmica

La contaminació per partícules de NO2 ha tornat a marcar màxims prepandèmia en alguns punts de la ciutat com, per exemple, a l’Eixample. Cal remuntar-se a finals de 2019 per trobar en aquest districte un dia amb més contaminació que els màxims d’aquest hivern. La situació es repeteix a bona part de les estacions de mesura de qualitat de l’aire de Barcelona. Les altes pressions, que ens han acompanyat durant bona part dels mesos de desembre i gener, no han afavorit la dispersió dels contaminants.