Preparar un esdeveniment o una activitat necessita planificació; i la planificació, previsió. Fa temps que sabem que el 12 d’agost d’enguany viurem un eclipsi total de sol que serà històric i, precisament ara, és el moment de començar a concretar què hem de preveure per planificar el dia de l’eclipsi.
El dia de les comprovacions
Les condicions de llum natural que hi haurà el 12 d’agost, pel que fa a l’hora i la posició del sol durant l’ocàs, s’assemblaran força a les que hi haurà aquest 29 d’abril. És a dir, serà el dia per fer les comprovacions del lloc on voldrem veure l’eclipsi.
I ja sabem que el sol es pondrà cap a les 20.30 h, i que el moment en què quedarà eclipsat per la lluna durarà poc més d’un minut i mig en el punt més àlgid, allà on la visibilitat sigui total.
Segons el divulgador científic, Joan Anton Català, s’ha de triar “un lloc amb una visió neta i sense obstacles perquè a aquella hora, el sol anirà molt baix”, ja que només quedarà mitja hora per a l’ocàs.
Un indret que miri a l’oest
L’indret idoni per contemplar aquest fenomen ha de ser elevat i que miri cap a l’oest —el punt cardinal per on es pon el sol— i que, a més, tingui una visibilitat completament neta: sense obstacles com muntanyes, turons, arbres o edificis en la llunyania.
El 29 d’abril —o cinc dies abans o després d’aquesta data— podrem comprovar quina qualitat de visibilitat té l’indret que hem pensat per a l’eclipsi del 12 d’agost.

Mirar-nos el sol amb seguretat
Segons Català, durant aquesta prova “haurem de mirar-nos el sol amb ulleres homologades, com farem el dia de l’eclipsi”.
En aquest sentit, el divulgador científic recorda que “el sol no es pot mirar ni a ull nu, ni tampoc amb ulleres de sol convencionals o amb radiografies”. Fer-ho sense la protecció adequada implicaria “lesions oculars greus“.