
L’onada de calor que estem vivint es va activar oficialment dissabte, 28 de juny, i de llavors ençà el termòmetre no ha deixat de sorprendre’ns. El litoral, el prelitoral i sectors de Ponent i el sud han estat de moment les zones més afectades i on s’han assolit els valors més elevats de temperatura.
Barcelona està vivint una de les pitjors onades de calor dels darrers anys, amb registres de temperatura màxims i mínims totalment desbordats i exagerats.
La calor intensa encara té corda per alguns dies més, però els mapes del temps ja comencen a veure un final més o menys clar d’aquest episodi extraordinari d’altes temperatures.
Dos dies més tocant sostre a Barcelona
Els mapes mantenen la presència d’aire molt càlid en altura encara uns dies més, amb registres de més de sis graus per damunt la mitjana a la capa de 850 hPa (uns 1.500 m) com a mínim fins divendres, 4 de juliol.

El descens del termòmetre arribarà gràcies a una massa d’aire atlàntica, molt més fresca i inestable que la present, que anirà associada a la presència d’un borrasca en aquest àmbit. Malgrat que costarà, tot indica que la massa atlàntica finalment podria acabar guanyant la batalla a partir del cap de setmana. La massa freda escombraria cap a l’est la bombolla càlida actual.

Aquest pronòstic encara ofereix cert grau d’incertesa, per tant, caldrà estar atents a l’evolució dels pronòstics. La majoria de grans models de previsió, tant el centreeuropeu (ECMWF) com l’americà (GFS), però, coincideixen en un descens notable entre diumenge, 6 de juliol, i com a mínim fins mitjans de la setmana vinent.
Els mapes d’anomalia de temperatura setmanal del model centreeuropeu (ECMWF) pronostiquen valors de temperatura pròxims a la normalitat al llarg de la setmana vinent (del 7 al 14 de juliol) a Catalunya, un patró molt diferent al d’aquesta setmana.


Menys calor i més tempestes
Tot i la calor extrema, des de dilluns que a la tarda han anat proliferant xàfecs i tempestes irregulars a l’interior i punts dels Pirineus. Aquest dimarts, primer dia de juliol, també s’han començat a formar els primers nuclis de precipitació prop del Montseny i a l’entorn de la serralada prelitoral.
Els ruixats de tarda tornaran a fer acte de presència en punts de l’interior i del nord dimecres i dijous. Tot indica que tindran continuïtat també en dies posteriors. Divendres i dissabte es faran una mica més generals, per bé que encara deixaran al marge el litoral. Entre diumenge i mitjans de la setmana vinent podrien assolir també el litoral i presentar-se, fins i tot en algun moment, a la mateixa ciutat de Barcelona.
El grau d’incertesa d’aquest pronòstic és ara mateix encara elevat, però obre la possibilitat a veure ploure per fi a Barcelona, on no ho fa des de fa gairebé un mes i mig.
Els mapes d’anomalia setmanal de precipitació del model centreeuropeu van en aquesta mateixa línia i pronostiquen que la setmana vinent (del 7 al 14 de juliol) podria arribar a ser més plujosa de l’habitual a la costa mediterrània i a Barcelona.


Com s’entreveu el juliol?
El juliol és un mes plujós als Pirineus i als Prepirineus, però molt sec al litoral i el prelitoral. A Barcelona és el mes més sec de tot l’any, on estadísticament hi cauen 29,8 litres per metre quadrat, dos menys que al juny.
El model de previsió estacional de l’agència nord-americana NOAA l’entreveu clarament més càlid del normal a Catalunya i a bona part d’Europa.
A diferència del mes de juny, s’entreveu més plujós de l’habitual a l’interior i el nord de Catalunya, fet que podria fer-nos pensar en la presència de tempestes de tarda freqüents.

