El projecte Destinació Barcelona Zero Emissions proposa canviar avions per trens per tal de reduir un 20 % les emissions que el turisme europeu deixa a Barcelona, uns 9,1 milions de tones de carboni el 2019. Segons l’estudi, elaborat per tres entitats a favor de la mobilitat sostenible amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, un 97 % d’aquestes emissions les originen els vols. Actualment, el 61 % de turistes que visiten Barcelona ho fan des de països europeus.

Recuperar trens nocturns i reduir temps de desplaçaments

L’estudi planteja la necessitat d’optimitzar els temps de desplaçament en les connexions ferroviàries europees, reduint una mitjana de dues hores els trajectes entre ciutats com Brussel·les, París o Lisboa i Barcelona. També proposa recuperar els trens nocturns des de Zúric, Milà i Frankfurt cap a la capital catalana.

Es calcula que la implantació d’aquest model nou de turisme en tren suposaria una reducció d’emissions per transferència de viatgers al ferrocarril d’un 56 % des de la resta d’Espanya, d’un 55 % des de Portugal, d’un 24 % des de Suïssa i d’un 20 % des de França, per exemple. La proposta estima que el ferrocarril amb destinació a Barcelona podria guanyar 2.100.000 viatgers, passant d’1.300.000 a 3.400.000.

Voluntat de canvi

L’informe recorda que actualment un 81 % dels turistes que arriben a Barcelona ho fan en avió i un 9 % ho fan en tren, i que hi ha només una connexió transfronterera amb el tren i que no hi ha cap tren nocturn. També indica que un 37 % dels europeus estan disposats a fer trajectes de més de 5 hores en ferrocarril. Aquest projecte l’ha elaborat la PTP, amb Eco-Unión i Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.