pluja-torrencial-inundacions-mediterrania-occidental-febrer-2026-5

Un equip d’investigadors de la World Weather Attribution, després d’analitzar les dades d’observació meteorològica combinades amb els models climàtics, afirmen que el canvi climàtic causat per l’activitat humana és al darrere i ha intensificat els episodis de pluja torrencial que han provocat greus inundacions a la Mediterrània occidental els darrers mesos.

L’objectiu de l’estudi ha estat comparar com eren els episodis de pluja extrema abans i després que la Terra s’escalfés uns 1,3 °C respecte a l’època preindustrial.

L’anàlisi de múltiples tempestes i episodis de precipitació intensa que han colpejat, els últims mesos, molts sectors d’arreu d’Espanya, Portugal i el Marroc, confirma que la pluja extrema s’està intensificant a causa del canvi climàtic accelerat per l’ésser humà.

L'escalfament global intensifica els episodis de pluja torrencial a la Mediterrània occidental | canvi climàtic, inundació, meteorologia, pluja

En aquest sentit, aquest increment en la intensitat dels episodis fa que les inundacions siguin més probables i alhora, més perilloses tant per a la població com per a les infraestructures.

Pluja més intensa

Una de les conclusions que s’extreu de l’estudi és que, les dades observacionals mostren un augment clar i evident en la intensitat dels episodis extrems de pluja en un sol dia (un 36 % a la regió sud estudiada i un 29 % a la regió nord).

Això significa que, els dies més plujosos són ara aproximadament un terç més humits que abans que el planeta s’escalfés 1,3 ºC.

pluja-torrencial-inundacions-mediterrania-occidental-febrer-2026-1

Dit amb unes altres paraules, els experts conclouen que quan es produeix un episodi de pluja extrema en 24 hores, avui descarrega molta més aigua que fa unes dècades.

L’impacte de la petjada de carboni, a l’entorn de l’11 %

D’altra banda, els investigadors volien saber fins a quin punt la contribució de l’ésser humà és al darrere i és responsable d’aquestes pluges més intenses.

La contribució de l’escalfament global
“Tot i que les tendències en la precipitació extrema són força heterogènies a la península Ibèrica i al nord del Marroc, en algunes parts de la regió estem observant augments molt significatius de la pluja extrema que es poden atribuir a l’escalfament causat per l’activitat humana”
Dr. Clair Barnes, investigador associat al departament de fenòmens meteorològics extrems i canvi climàtic del Centre de Política Ambiental de l’Imperial College London

Als models del nord de la Mediterrània, la resposta és contundent: la intensitat de les pluges extremes en algunes parts d’Espanya i Portugal ha augmentat un 11 % a causa de les emissions de carboni.

Al sud, però, la situació és més complexa: els models climàtics no aconsegueixen reproduir la tendència observada, cosa que podria indicar que hi influeixen altres factors locals o altres dinàmiques atmosfèriques.

“Els increments tan acusats que observem en algunes regions han de ser un toc d’alerta. Una atmosfera més càlida pot acumular més vapor d’aigua i això carrega d’energia els sistemes de tempestes. Per tant, com més emissions de carboni generem, més intensos i destructius poden esdevenir els temporals d’hivern”
Dr. Clair Barnes, investigador associat al departament de fenòmens meteorològics extrems i canvi climàtic del Centre de Política Ambiental de l’Imperial College London

Patró de pluges extremes

L’informe assenyala dues condicions meteorològiques que han contribuït a aquest patró, a aquesta dinàmica de pluges intenses.

D’una banda, hi ha el que anomenen com a patrons atmosfèrics bloquejats, és a dir, zones d’altes pressions al nord d’Europa sobre Escandinàvia i Groenlàndia, que van actuar com una barrera física a l’atmosfera que va canalitzar una pertorbació rere una altra, successivament, cap al sector occidental del continent europeu, acumulant força episodis de pluja en molts pocs dies.

L'escalfament global intensifica els episodis de pluja torrencial a la Mediterrània occidental | canvi climàtic, inundació, meteorologia, pluja

Un patró que també va provocar episodis de pluja i condicions més humides de l’habitual al Regne Unit, França i Irlanda. De fet, l’estudi apunta que, la relació entre aquests patrons de bloqueig i el canvi climàtic és actualment un camp de recerca actiu.

I, de l’altra, les fonts d’humitat molt potents com són les onades de calor marines. Un mar més calent de l’habitual aporta més humitat i alimenta les tempestes.

Els experts alerten que, a mesura que l’atmosfera es manté més calenta, pot retenir més humitat i, quan es donen les condicions per ploure intensament, aquestes pluges seran encara més extremes.

Inundacions greus, danys materials i més de 50 morts

Tots aquests episodis extrems tenen un impacte en el territori ocasionant danys materials i, malauradament, personals.

Els danys materials arriben als milers de milions d’euros amb centenars de milers de persones afectades, així com més d’una cinquantena de morts. A més, s’hi ha de sumar tota la població desplaçada, en alguns casos ja es parla de refugiats climàtics.

L’informe científic deixa clar que el canvi climàtic està fent que les tempestes mediterrànies siguin més plujoses i potencialment més perilloses. Aquest increment de la intensitat de pluges extremes exigeix una millor preparació, adaptació de les infraestructures i sistemes d’alerta, així com polítiques climàtiques que redueixin més ràpidament les emissions de gasos d’efecte hivernacle.