L’Emma Ortega, alumna de batxillerat de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell, va decidir que el seu treball de recerca havia de servir per millorar la qualitat de l’aire a l’entorn de l’escola. Aprofitant el confinament va aconseguir obtenir mesures reals dels contaminants atmosfèrics derivats del trànsit de vehicles. També va fer enquestes als seus companys per saber com es desplaçaven a l’institut i els va conscienciar per fer servir transports més sostenibles com les bicicletes i els patinets. Ara, l’equip directiu i bona part dels alumnes tenen clar quina és la millor manera d’arribar a l’escola, però els manquen espais per aparcar els vehicles elèctrics.        

Transports que milloren la qualitat de l’aire

L’Emma va obtenir les dades sobre l’impacte de la contaminació atmosfèrica del trànsit durant el confinament, que es va reduir gairebé al 50% als voltants de l’escola. A partir d’aquí, l’alumna es va preguntar amb quines accions quotidianes es poden mantenir aquests valors en la qualitat de l’aire. “Em va dir que volia fer alguna cosa relacionada amb el canvi climàtic –recorda Mireia Martín, coordinadora dels treballs de recerca de l’IEA Martorell–. A més, volia que tingués un impacte per canviar la mentalitat de la gent. Finalment, vam acotar el tema al trànsit i ho va fer sobre els desplaçaments a l’escola.” A partir d’aquí l’alumna va decidir esbrinar si hi havia un compromís real del centre i els alumnes per canviar les coses. “Volia saber com es desplaçaven cap a l’escola, vaig fer una enquesta i vaig calcular l’impacte que això generava –explica l’Emma Ortega–. Em van contestar un terç de les persones i a partir d’aquí vaig veure quin seria l’impacte que tindria si hagués una estació de bicicletes propera. Vaig calcular que s’estalviarien 4,1 tones de CO₂ a l’any”.   

Manca d’espai on aparcar bicis i patinets

Un cop acabat l’estudi i amb els resultats de les enquestes a la mà, els resultats estaven clars. Un estacionament de bicicletes i patinets elèctrics seria una bona solució. L’equip directiu del centre ja està compromès amb la causa de l’Emma i fa servir aquest tipus de vehicles per desplaçar-se els 2,5 quilòmetres que separen el centre de primària i secundària. El problema és que no hi ha un espai per deixar bicis i patinets elèctrics. “Vinc en bus, però m’agradaria poder venir en patinet –explica l’Emma–. Però no hi ha espai per deixar-lo. Deixem les bicicletes escampades per racons de l’escola. Per això vaig pensar que hem de tenir un estacionament”.  L’Emma ja ha contactat amb el servei de Bicing per demanar una estació propera al centre de secundària i el centre està estudiant instal·lar un segon estacionament dins l’escola. També ha fet arribar les seves conclusions als districtes de Nou Barris i Horta perquè vol que iniciatives com aquesta arribin a altres escoles.