orenetes marxen barcelona catalunya 2025

La marxa de les orenetes és un clàssic de cada any entre finals d’estiu i principis de tardor. La població de les dues principals espècies d’oreneta que podem observar a Barcelona (l’oreneta cuablanca i la vulgar) ja va de baixa arreu de Catalunya, un fet que indica que ja avança la migració cap a l’Àfrica.

Les dades de les llistes del portal Ornitho.cat, que recull i intercanvia informació sobre les observacions d’ocells, indiquen que aquest any estan marxant més d’hora del que és habitual, sobretot en el cas de l’oreneta vulgar.

La marxa de les orenetes, enguany més d’hora del que és habitual

Les orenetes acostumen a començar el seu viatge migratori cap al Sahel entre finals d’estiu i principis de tardor. A l’Àfrica disposaran d’aliment (insectes) durant l’hivern, a diferència d’Europa, on el fred d’hivern en dificulta la presència i per tant l’alimentació.

Ornitho.cat és un portal web que recull i intercanvia informació sobre les observacions fetes per experts i aficionats. El portal disposa d’un visor de llistes que permet saber quina és la proporció de detecció del ocells  (observació per part dels ornitòlegs) de cada espècie respecte a l’any anterior i la mitjana de tots els anys d’observacions.

Els gràfics permeten visualitzar, per tant, quin és el patró fenològic de cada espècie i saber, en aquest sentit, quan acostumen a arribar i marxar les espècies migradores de Catalunya. Es tracta de dades orientatives que cal agafar una mica amb pinces, però que són força indicatives de quina n’és la tendència.

Segons es desprèn de les gràfiques, l’oreneta vulgar (habitual a pobles i zones rurals) ha començat a marxar en bloc abans que l’any passat i força abans del que seria habitual (mitjana històrica). Enguany podria haver-se avançat unes quantes setmanes.

Les orenetes ja marxen de Barcelona i Catalunya: avança la migració cap a l'Àfrica | animals
Evolució de la freqüència d’observació de l’oreneta vulgar

L’oreneta cuablanca (habitual en zones urbanes com Barcelona) també ha començat a marxar (les observacions actualment ja són força inferiors respecte al cor de l’estiu), tot i que la marxa no s’ha avançat tant com en el cas de l’oreneta vulgar.

Les orenetes ja marxen de Barcelona i Catalunya: avança la migració cap a l'Àfrica | animals
Evolució de la freqüència d’observació de l’oreneta cuablanca

La data d’arribada i marxa de les orenetes, un tipus d’informació fenològica d’alt interès científic

La migració de les aus és un procés complex que també es veu condicionada pels efectes del canvi climàtic. Segons apunta el Projecte Orenetes, alguns estudis estan veient que s’ha avançat la data d’arribada a casa nostra de les orenetes, tot i que també s’està veient que la data de retorn a l’Àfrica igualment sorgeix abans. 

L’observació i registre constant d’aquestes dades any rere any és un tipus d’informació fenològica d’alt interès científic que duen a terme habitualment tant ornitòlegs com aficionats. Projectes com el Projecte Ornitho.cat, el Projecte Orenetes, la xarxa fenològica de Catalunya (el Fenocat) o el projecte Ritme Natura recullen aquest tipus d’informació de gran interès per a la comunitat científica. Les dades permetran extreure conclusions sobre el paper del canvi climàtic en la migració en el futur.

El Butlletí Anual d’Indicadors Climàtics (BAIC) del Servei Meteorològic de Catalunya recull els resultats de les observacions sobre la data de l’arribada de l’oreneta vulgar fetes pels observadors de la xarxa Fenocat. Els resultats dels darrers 12 anys a 42 punts d’observació de Catalunya no mostren una tendència estadísticament significativa. De mitjana l’oreneta vulgar arriba el dia 83 (24 de març), tot i que la graella va des del 12 de març fins al 6 d’abril.