Escolta aquesta notícia

Posar verd a un de cada tres carrers de Barcelona podria prevenir, potencialment, 178 morts prematures cada any. O dit d’una altra manera: 13 morts per cada 100.000 habitants. Ho diu un estudi realitzat per l’Institut Global de Barcelona (ISGlobal), que també conclou que en mesos d’onades de calor, aquests arbres i jardins urbans contribuirien a evitar unes cinc morts més associades a les elevades temperatures.

L’estudi pren de referència el Pla dels eixos verds, actualment posposat, que preveia que un de cada tres carrers de la ciutat es convertís en un corredor verd. Si s’implementés, suposaria incrementar un 3,64 % la superfície destinada a espais verds, passant del 7,3 % que hi havia el 2019 —l’any que es pren de referència— a un 10,9 %. “Encara que l’increment d’espais verds que estimem és modest en termes de percentatge, el seu impacte en termes de salut sí que és significatiu”, explica Tamara Iungman, investigadora d’ISGlobal.

S’evitarien cinc morts associades a la calor

Un segon estudi sobre l’impacte en la salut també permet concloure que aquest increment de la superfície destinada a espais verds es podria traduir en una reducció de la temperatura mitjana de 0,05 ºC, que podria arribar als 0,42 ºC en alguns punts de la ciutat. Això faria que en una hipotètica Barcelona d’eixos verds es poguessin evitar cinc morts al mes, en situacions de temperatures elevades com les registrades l’estiu del 2015 —que es van prendre com a referència.

53 morts evitables si s’apliqués el PDUM

L’estudi d’ISGlobal també va estudiar què passaria si s’apliqués el Pla director urbanístic metropolità (PDUM) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquí els resultats són menors, perquè les actuacions d’ampliació de verd estan més localitzades i no es distribueixen equitativament per tota la ciutat. Tot i això, l’estudi assenyala que es podrien prevenir 53 morts prematures a l’any a la ciutat, és a dir, quatre per cada 100.000 habitants. A banda, també es podrien evitar tres morts al mes per elevades temperatures.

Actualment, els investigadors d’ISGlobal estan fent un estudi per analitzar l’impacte sobre la mortalitat del projecte municipal Cobertes verdes, que planteja omplir de verd els terrats.