nit Collserola setembre
foto: Alfons Puertas
Escolta aquesta notícia

Ja s‘han superat les 100 nits tropicals al centre de la ciutat. Les estacions meteorològiques del Raval i les Corts han registrat ja més d’un centenar i per davant hi ha encara un retorn de l’ambient estiuenc, que promet unes quantes nits tropicals més.

Més de 100 a la trama urbana

Amb dades del Servei Meteorològic de Catalunya, ja són 105 nits tropicals a les Corts i 102 al Raval. No es tracta en cap cas d’un registre extraordinari, però sí d’una constatació de la realitat del clima barceloní del present, que allarga les nits tropicals sistemàticament de mitjans de juny a mitjans de setembre, tret de comptadíssimes excepcions associades bàsicament al pas de tempestes intenses.

En el cas de les Corts, amb dades des del 1987, és habitual arribar al centenar però ja no ho és tant assolir les 110 nits sense baixar dels 20 ºC, un fet que és literalment a tocar aquest 2025 i que podria fer que aquest any entrés al podi entre els anys amb més nits tropicals.

Queden encara molt lluny les 132 nits tropicals del 2022, un any en què la calor va començar al maig i no va acabar fins entrat l’octubre, però sí és factible pensar que ens podem acostar a les 113 nits tropicals del 2003 i el 2023 i que marquen els dos següents calaixos en el podi.

Un podi al que ja han arribat les nits tòrrides, 36 enguany, només per sota de les 51 del 2003 i les 46 del 2022.

Similar és el cas del Raval que, amb una sèrie més petita, també s’acosta al podi, per al que només necessita cinc nits tropicals més. Igual que en el cas de les Corts, les 35 nits tòrrides registrades al Raval aquest 2025 queden només superades per les 39 del 2022.

61 a l’Observatori Fabra, a tocar del podi

Fora de la trama urbana, la situació no és gaire diferent. L’Observatori Fabra, amb 112 anys de dades, ja ha registrat aquest 2025 un total de 61 nits tropicals (a només una d’entrar al podi) i nou nits tòrrides (només per sota del 2003).

L’augment de les nits tropicals i tòrrides és evident arreu i ha tingut una acceleració notable en les darreres dècades. En el cas de l’Observatori Fabra és especialment cridaner l’augment de les nits a més de 20 ºC. En el cas del centre urbà, sobta l’augment de les nits tòrrides, que han passat de ser marginals a ser molt recurrents.

L’estiu que no marxa

I l’estiu no marxa. Tot i que el mes de setembre ha començat fent el que toca, la temperatura té una clara tendència a remuntar els propers dies. L’estiu tindrà un nou rampell abans de la Mercè i continuarà engrandint el sac de les nits tropicals a bona part de Barcelona durant ben bé una setmana més.

Més enllà, s’entreveu una gran refrescada, però no hem d’oblidar que per poder registrar alguna nit tropical més hi ha de marge ben bé fins a finals d’octubre.