Escolta aquesta notícia

El projecte per renovar la pista de bàsquet dels Lluïsos de Gràcia permetrà incorporar diverses mesures de sostenibilitat ambiental. A més de l’aïllament tèrmic i sonor i la retirada de la uralita, la coberta incorporarà plaques fotovoltaiques per produir energia renovable. Per això, fa mig any es va constituir la comunitat energètica Sol del Nord amb l’objectiu de compartir l’energia renovable que es generarà des de la nova instal·lació en un futur proper.

De moment, la cooperativa la conformen 10 socis, un nombre viable per a la fase inicial, en què es disposarà d’unes poques plaques. “Més endavant podrem augmentar el nombre de socis i ampliar les plaques a terrats d’escoles i entitats en un radi de dos quilòmetres”, explica a l’Infobarris David Montfort, gestor ambiental dels Lluïsos de Gràcia. Les primeres plaques s’instal·laran a la coberta d’una sala polivalent provisional que ja s’ha començat a construir al terrat de l’entitat, que acabarà convertint-se en els vestidors del nou pavelló, que es construirà el 2027.

edifici pista basquet lluisos gracia
El terrat dels Lluïsos d’Horta acull un hort urbà

Altres mesures ambientals

Més enllà de la reforma de la pista de bàsquet, l’entitat fa anys que impulsa accions ambientals. Al terrat de la seu de l’entitat, per exemple, fa 20 anys que està en funcionament un hort urbà on es cultiven tot tipus de vegetals. L’espai ha incorporat recentment un dipòsit de recollida d’aigües pluvials per al reg amb la col·laboració de l’Escola Nou Patufet.

“Tenim unes 16 taules de cultiu gestionades per usuaris que poden venir en qualsevol moment i plantar el que volen”, apunta Montfort. Activitat que es complementa amb el que anomenen La Verdinada, unes jornades de set dies amb tallers, xerrades i activitats al voltant d’una temàtica concreta relacionada amb l’ecologia.

Els Lluïsos de Gràcia aposten per la sostenibilitat amb la creació d'una comunitat energètica | Comissió d'Hàbitat Urbà i Medi Ambient, energies renovables, Lluïsos de Gràcia, sostenible
El 2021 els Lluïsos van presentar una auditoria ambiental per fomentar l’estalvi energètic

El setembre del 2021 els Lluïsos van presentar una auditoria ambiental que ha servit per anar aplicant accions i propostes sostenibles per a l’entitat. Per exemple, mesures d’estalvi en el consum d’aigua amb la instal·lació de temporitzadors a les aixetes i el foment d’ampolles reutilitzables per beure aigua de les fonts.

El president de l’entitat, Rafael Giménez, creu que tot plegat ha de servir perquè la gent sigui conscient de l’impacte que tenen algunes accions en el planeta i, per tant, puguin prendre decisions adients. Una experiència dins del marc de la Xarxa Barcelona + Sostenible.