
Les granges urbanes de Can Mestres, al districte de Sants-Montjuïc, i de Can Cadena, a Sant Martí, han dut a terme obres de renovació, millora i adequació de les instal·lacions, amb l’objectiu de millorar el benestar animal i adequar els espais per fer-ne un ús educatiu i comunitari millor.
Can Mestres, al barri de Can Clos de la Marina de Port, té una superfície de 7.000 m², entre els horts, les zones de pastura i la superfície de la masia i els estables, mentre que Can Cadena, al nucli vell de Sant Martí de Provençals, té una superfície de 2.132 m². L’import de les obres ha estat de 300.000 euros.
Millores a les instal·lacions animals
Pel que fa a les instal·lacions dels animals, s’han renovat i aïllat les estances per garantir unes condicions més òptimes. S’ha renovat el terra de totes les estances i s’han pintat els habitacles amb pintura a base de calç. A l’exterior, s’han delimitat les zones de pastura amb tanques noves, abeuradors i menjadores d’acer inoxidable adequades a cada espècie.
En les zones de pastura s’han plantat varietats de fruiters mediterranis, ametllers, cirerers, pruneres, magraners i ginjolers, entre altres espècies, que també oferiran ombra natural durant l’estiu als animals. Actualment, en aquestes granges hi viuen aus, com gallines, oques o ànecs i mamífers com conills, cabres i ovelles.
També es milloren els itineraris educatius
A totes dues granges s’hi ha instal·lat un itinerari educatiu amb plafons informatius que fan un recorregut històric de les masies, el valor de l’agricultura i la ramaderia en l’actualitat i que també destaquen la importància dels horts, la biodiversitat i el compostatge en l’entorn urbà. A la Can Mestres, a més, s’hi ha habilitat una aula per fer-hi activitats educatives adreçades a infants, grups escolars, entitats i ciutadania en general.
Tant Can Mestres com Can Cadena formen part de la Xarxa d’Horts Municipals de Barcelona, un programa de participació destinat a les persones més grans de 65 anys i entitats del districte, al qual s’accedeix per concurrència pública.

L’objectiu és fomentar la participació de persones i entitats en activitats de millora ambiental, a partir de l’agricultura ecològica i l’agroecologia. També s’hi fan activitats d’educació ambiental i visites, sobretot de grups escolars.