De ben segur que aquest diumenge, 8 de desembre, en algun moment del dia has pensat: “Fa un fred que pela” o bé, “Fa un fred de mil dimonis“. Doncs sí, així ha estat i és que no feia tant de fred a Barcelona des del març, segons els més de 100 anys de dades de l’Observatori Fabra.
Des del març que no feia tant fred a Barcelona, segons l’Observatori Fabra
Arribats a aquest punt, i tot i trobar-nos encara oficialment a la tardor astronòmica, podem dir que ja hem tingut el primer tastet de l’hivern.
Les temperatures mínimes arreu de la ciutat han anotat valors força baixos, tal com estava previst, el matí d’aquest 8 de desembre. L’última vegada que va fer tant de fred al cim de la ciutat va ser el 3 de març del 2024 amb 2,5 ºC de mínima al Fabra.
Pel que fa a les màximes, també han estat notícia els 11,7 ºC registrats aquest migdia a l’Observatori Fabra. L’última vegada que es va anotar una màxima tan baixa va ser el 25 de març amb els 11,5 ºC.
Si fem una ullada al pronòstic per als pròxims dies, tot apunta que l’ambient fred romandrà uns dies més, tant a Barcelona com a la resta de l’entorn metropolità.
De fet, seguirem, almenys cinc o sis dies més com a mínim, amb valors semblants als que tocarien per l’època de l’any o, fins i tot, entre dimarts i dimecres, 10 i 11 de desembre, el mercuri encara podria baixar una mica més. A mitjans de setmana podríem trobar-nos al voltant d’uns sis graus menys dels típics per aquestes dates.
Si ens ho mirem en una perspectiva més general celebrem aquest episodi de fred com una petita victòria en un context d’escalfament global.
I, a més, cal tenir present que el fred no havia arribat mai tan tard com aquest 2024 a l’Observatori Fabra: el primer registre per sota dels 10 ºC després de l’estiu no havia arribat mai tan tard en tota la seva sèrie de 111 anys de dades, el 12 de novembre del 2024.