Amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions (ZBE) al gener del 2020, uns 50.000 turismes es veuran privats d’entrar a la ciutat perquè no han obtingut l’etiqueta mediambiental que atorga la DGT. Si no es volen exposar a rebre una multa de 100 € aquests usuaris no tenen gaires opcions més enllà de prescindir del cotxe per accedir a la ciutat de manera regular.

Una etiqueta injusta

Alguns fabricants de dispositius orientats a reduir el nivell de pol·lució que generen els motors dels vehicles consideren que l’etiqueta és injusta. Segons ells molts cotxes que ara mateix circulen amb etiquetes de la DGT, contaminen igual o fins i tot més que alguns que no l’han obtinguda. Molts estudis, com aquest de l’OCU, apunten que alguns vehicles híbrids endollables que han obtingut una etiqueta Eco produeixen més emissions que els vehicles de gasolina que mai podran optar a una. En aquest sentit algunes veus demanen que siguin els professionals tècnics, com ara les ITV, les que imposin l’etiqueta mediambiental basant-se estrictament en el nivell d’emissions dels motors. Un tipus de proves però que, ara per ara, aquests centres no estan preparats per dur a terme.

L’exemple alemany

A Alemanya els cotxes que es poden instal·lar un filtre de partícules o un catalitzador SCR poden obtenir l’etiqueta que els permeti entrar a la ciutat, una opció, en el cas barceloní, a la qual ara mateix només poden optar els vehicles de transport professionals. Tant l’Ajuntament com alguns usuaris van proposar que la DGT estudiés la possibilitat d’adaptar alguns turismes privats amb filtres de partícules sense obtenir una resposta clara per part de l’administració central.

L’opció dels filtres de partícules

Cal tenir en compte que no tots els vehicles són susceptibles d’admetre un filtre de partícules han de disposar d’espai suficient al motor i tècnicament la seva centraleta electrònica ha d’estar preparada. Si el nostre vehicle compleix aquests requisits cal pensar en el cost. Un filtre de partícules es pot enfilar fins als 3.000 euros i un catalitzador al voltant d’uns 2.000. Des d’alguns tallers recomanen que la millor opció és desballestar el nostre cotxe i amb els diners que ens donin mirar d’accedir a un vehicle de segona mà que pugui optar a l’etiqueta mediambiental corresponent.

Els experts opinen

Tot i que la possibilitat d’instal·lar un filtre de partícules els cotxes que s’han quedat fora de l’etiquetatge de la DGT entra dins de la lògica els investigadors del CSIC van més enllà. Ara mateix la prioritat és treure cotxes de la ciutat i per aconseguir-ho Barcelona hauria d’implementar un seguit de mesures urgentment. Per exemple, enfortir el transport públic per poder absorbir totes aquelles persones que no podran entrar a la ciutat amb el seu cotxe privat, crear zones d’aparcament suficientment grans fora de la zona de baixes emissions que connectin fàcilment amb el transport públic o, tal com ja s’està fent a ciutats com Estocolm, Milà i properament l’illa de Manhattan, establir un peatge o impost per a tots els vehicles que vulguin accedir al centre, una opció que també subscriu la Plataforma per la Qualitat de l’Aire.