El darrer estudi publicat per ISGlobal, i que conclou que Barcelona podria evitar gairebé 1.400 morts si redueix la contaminació als nivells marcats per l’OMS, confirmen les alertes fetes per diverses entitats de la ciutat: la contaminació és un problema de salut pública. Eixample Respira, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i Aire Net reconeixen que el govern municipal ha fet passes endavant els darrers anys per aconseguir un aire més net, però asseguren que les polítiques desplegades fins ara són insuficients per assolir els resultats desitjats: que ningú no mori per la contaminació.

El portaveu d’Eixample Respira, Guille López, recorda que aquest és un “problema greu de salut pública” i que davant d’això calen actuacions més urgents i contundents que les fetes fins ara. Si bé celebra que administracions i partits coincideixen en el diagnòstic de la situació, discrepa en el que fan per solucionar-ho. “Polítiques com la zona de baixes emissions són molt ben intencionades, però a l’hora de la veritat no redueixen el trànsit per rebaixar la contaminació”, opina.

Objectiu: reduir el trànsit de cotxes a la meitat

En la mateixa línia es pronuncia la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. D’aquest moviment en forma part Maria Garcia, que alerta que, avui dia i en ciutats com Barcelona, la salut “està en risc”. Critica que el govern de la ciutat només s’hagi limitat a “actuacions molt tímides” per reduir el trànsit de cotxes: “No podem estar fent experiments que ja sabem que no tenen cap resultat“. Es refereix, entre d’altres, a les superilles.

En aquest sentit, Garcia aposta per una “reducció dràstica” del vehicle privat, de fins al 50 %, amb actuacions contundents en grans artèries de la ciutat com l’avinguda Diagonal, la Meridiana o el carrer d’Aragó. Alhora, aposta per una “taxa anticontaminació” que penalitzi els desplaçaments en cotxe. Proposa destinar els diners recaptats amb aquesta taxa a millorar les infraestructures i la freqüència del transport públic.

La indústria, l’altre gran responsable

Si bé es posa molt el focus en el vehicle privat, Álex Ovejero, representat d’Aire Net, recorda que el sector industrial és un altre gran responsable de l’emissió de diòxid de nitrogen. Demana a les administracions que obliguin les empreses a reduir els contaminants que emeten fàbriques i incineradores, però critica no s’hi actua per raons econòmiques.

“Hi ha un conflicte molt gran d’interessos. Darrere hi ha moltes empreses que són gairebé lobbies energètics. I per això no es fa més.”
Álex Ovejero, representant d’Aire Net