Eixample Respira exigeix “un gran pacte de ciutat” per reduir la contaminació a Barcelona. En un comunicat fet públic aquest dilluns, l’entitat veïnal i ecologista es dirigeix tant als partits que governen com a l’oposició i els reclama que treballin junts per millorar la qualitat de l’aire de Barcelona. “La contaminació atmosfèrica és la pandèmia permanent que ens està afectant greument la salut de tots”, afirmen.

Gairebé 15 dies després que es presentés el projecte de superilla de l’Eixample, l’entitat reitera que és un projecte poc ambiciós i manifesta “decepció i preocupació”. Per això, reclama al govern municipal “un pla veritablement ambiciós, quantificable i calendaritzat per no perdre l’esperança”. Per aconseguir-lo, apel·la també als partits de l’oposició: “Tots vostès són còmplices i culpables de la situació actual i per això han de treballar conjuntament per solucionar-la”. “Deixin d’estar enrocats”, els diuen.

Missatges a tots els nivells polítics

Més enllà de l’àmbit barceloní, Eixample Respira també apunta al govern català, a qui retreu que “no defugin la seva responsabilitat” perquè la problemàtica “és tant seva com la dels partits de govern municipal”. Als polítics espanyols, els recorden que “vostès estableixen les regles del joc” i els reclamen inversions en Rodalies, menys subvencions per a la compra de vehicles contaminants i ajudes per al sector de l’automòbil. Per abordar la qüestió, exigeixen la creació “immediata” d’un grup de treball Estat-Generalitat-Ajuntament. D’altra banda, a la Unió Europea, li reclamen que forci els estats a complir la normativa comunitària.

Crítiques a la superilla de l’Eixample

Eixample Respira afirma que el districte es troba en “situació d’emergència sanitària” per la contaminació i la densitat de vehicles que s’hi apleguen i recorda que, segons les dades municipals, cada any moren un miler de persones a la ciutat per efectes de la pol·lució. En aquest context, critica que el pla de superilla previst tingui un horitzó temporal de 10 anys, fet que “posposa el gran gruix de la seva execució a futures legislatures”.

Al mateix comunicat, l’entitat torna a insistir que les vies que es pacificaran al trànsit són les que ja tenen menys volum de circulació, i que, en canvi, no s’incideix en els carrers que qualifiquen d’“autopistes urbanes”. Per Eixample Respira, la “poca ambició del pla” contrasta amb altres mesures que s’han anunciat, com la transformació de la ronda de la Universitat, amb menys espai per autobusos i més per a vianants, o l’avinguda Diagonal, que perdrà un carril de circulació per donar més espai al bus.