L’entitat Eixample Respira valora positivament la últimes dades que mostren una millora de la qualitat de l’aire de Barcelona. Tot i això, es mostren preocupats per com es mesura la contaminació a les estacions de vigilància que hi ha a la ciutat, especialment la que hi ha instal·lada a l’Eixample. Segons ha explicat en una entrevista al betevé directe, Genís Domínguez, d’Eixample Respira, aquesta estació està ubicada a la cruïlla d’Urgell amb València en un espai “molt obert” que, asseguren, “no representa la qualitat de l’aire que respirem en aquest districte”. Per aquest motiu, reclamen noves estacions de mesurament en carrers més tancats i “més representatius”, com ara la Gran Via o el carrer d’Aragó.

Justament, les dades del 2024 que s’han fet públiques de l’estació de l’Eixample —un dels principals punts negres de contaminació a la ciutat— són especialment bones. L’any passat va marcar de mitjana 33 μg/m3 d’NO2, una xifra que està dins del llindar que marca la UE, i que és pràcticament la meitat que fa 12 anys (2012) quan era de 61 μg/m3 d’NO2.

D’altra banda, Domínguez també recorda que un estudi recent d’Ecologistes en Acció posava de relleu que la gran majoria dels centres educatius de Barcelona incompleixen els límits marcats per la UE. Una dada que contrasta amb la de totes les estacions de vigilància de Barcelona que, per segon any consecutiu, estan per sota del llindar europeu.

Calen menys cotxes i menys motos circulant

Per l’Eixample Respira, cal que Barcelona dissenyi un pla de cara als objectius europeus del 2030 —més restrictius que els actuals—, que inclogui una reducció dels cotxes que circulen pel centre de la ciutat. L’entitat es mostra partidària d’un peatge urbà, tal com s’acaba d’aplicar a Nova York, i també aposta per reduir el volum de motos que circulen. “És inacceptable que la meitat de les voreres estiguin ocupades per motos aparcades”, ha afirmat Domínguez.

Comparteix a: