Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra-RACAB)
Escolta aquesta notícia

El 23 de març és el Dia Mundial de la Meteorologia. Una data assenyalada al calendari d’aficionats i experts en meteorologia que commemora la creació de l’Organització Meteorològica Mundial, el 1950. Aquest 2025 ja són 75 anys de la constitució de l’OMM.

Tota la comunitat meteorològica, junta sota el mateix lema

És des de fa 64 anys que cada any es recorda i se celebra l’esdeveniment arreu del món per part del conjunt d’experts i aficionats a la meteorologia, tots junts sota al mateix lema.

L’OMM textualment explica que: “El canvi climàtic és una amenaça real i innegable per a tota la nostra civilització. Els efectes ja són visibles i seran catastròfics si no actuem ara“. És per això doncs que, enguany, el tema és: “Tancant junts la bretxa d’alertes primerenques“.

L’OMM destaca: “Els governs han de liderar el camí”

L’OMM anuncia que: “Ara és el moment d’actuar. Tancant junts la bretxa d’alerta primerenca, podem crear un món més segur i resilient“.

Les dades científiques d’arreu del món ho posaven de manifest a l’inici d’aquest 2025, i així ho va confirmar l’OMM que, el 2024 va ser l’any més calorós mai registrat abans.

Nosaltres, a casa nostra, també ens en vam fer ressò. En aquest sentit, l’augment de la temperatura mitjana global any rere any és una evidència i, per bé que el 2024 no va batre rècords de calor a l’Observatori Fabra de Barcelona, no es va quedar pas curt, va situar-se en tercera posició, només superat pel 2022 i el 2023.

L’OMM posa de manifest que les diferents iniciatives i alertes primerenques estan afavorint a accelerar el progrés en salvar vides, protegir els mitjans de subsistència i enfortir la resiliència entre països.

Tant és així que, el 2015 només 52 països tenien al seu abast diferents sistemes d’alerta primerenca i, a partir del 2024, que en són 108, més del doble en nou anys.

L’Organització Meteorològica Mundial insisteix, específicament que, “els governs han de liderar el camí” i que, “encara que els Serveis Meteorològics i Hidrològics Nacionals han de seguir sent la font d’alertes autoritzades, la col·laboració del sector privat pot ajudar a impulsar la innovació, enfortir la difusió i millorar el coneixement del risc”.

Actes de celebració per commemorar aquesta data

Enguany, el Dia Mundial de la Meteorologia cau en festiu, aquest diumenge, 23 de març. No obstant això, són moltes institucions i associacions relacionades amb la meteorologia que, al voltant d’aquesta data, celebraran i commemoraran aquesta festivitat.

Aquest divendres, 21 de març, a les dotze del migdia, s’ha celebrat l’acte commemoratiu organitzat per la Delegació Territorial de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMet) a Catalunya, a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. Una celebració que ha portat per lema: “Reduïm junts la bretxa en els sistemes d’alerta primerenca“.

Altrament, el Servei Meteorològic de Catalunya durà a terme un acte institucional aquest dilluns, 24 de març, a les cinc de la tarda, que tindrà lloc al Palau de Pedralbes de Barcelona.

A més, encara sou a temps d’inscriure-us al cicle de conferències gratuïtes que organitza l’ACOM i que se celebraran el dissabte, 29 de març, amb motiu del Dia Mundial de la Meteorologia.