L’Ajuntament de Barcelona manté tancat des de l’octubre l’accés a uns terrenys del riu Llobregat per on han de passar, en un futur, els nous accessos al port de Barcelona. El motiu és que s’ha detectat la presència de cromites, “un residu molt perillós” i que té “efectes greus sobre la salut per exposició en remoure’s la terra contaminada”. La notícia l’ha avançada el diari La Directa i l’han confirmada fonts municipals. Els terrenys tancats són tres parcel·les propietat del consistori i es troben entre el pont de Mercabarna i el de Nelson Mandela. Tot plegat ha sorgit arran de la denúncia de l’entitat ecologista Depana i la plataforma Zeroport.
En un comunicat, han explicat: “Fa uns mesos l’Autoritat Portuària de Barcelona va començar les primeres obres dels nous accessos ferroviaris sense cap investigació sobre la contaminació ni cap tractament o advertència”. Alerten que les cromites són una substància cancerígena que s’escampa amb l’aire i el trànsit de persones i vehicles.
Investigació de la fiscalia
El 18 de març les entitats ecologistes van informar de la situació a la Fiscalia de Barcelona. Els Mossos d’Esquadra van prendre mostres del sòl al terreny i “els resultats de l’anàlisi han determinat la presència de nivells molt elevats” d’aquesta substància. La Fiscalia va determinar que calia aplicar mesures cautelars, tancar el camí i impedir-hi el pas de persones. El consistori assegura que, a més de senyalitzar la prohibició de pas, es va “procedir a informar les persones que hi feien algun tipus d’activitat”. Per això es van col·locar blocs de formigó que barren el pas. Ara bé, les entitats ecologistes lamenten que “alguns han estat desplaçats i l’indret ha quedat parcialment accessible de nou”.
Estudi per conèixer l’abast de la contaminació
Per tot plegat, creuen que “els pròxims passos que han de fer l’Ajuntament de Barcelona i Adif, què és l’executora de les obres dels accessos, són l’anàlisi de l’abast de la contaminació i la determinació de les mesures de descontaminació”. El consistori ha confirmat: “En col·laboració amb l’Agència de Residus de Catalunya i altres experts en sòls contaminats” estan treballant per fer aquest anàlisi abans d’executar les obres dels accessos viaris i ferroviaris.
Una problemàtica que ve de lluny
Segons han informat Depana i Zeroport, “el traçat dels accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona transcorre per uns terrenys en què la fàbrica PESA, condemnada penalment, va abocar il·legalment terres contaminades de crom trivalent i hexavalent, sals de plom i altres minerals tòxics”. Per això, expliquen, el 2023 les dues entitats van presentar al·legacions al Pla director urbanístic de la terminal logística intermodal del Port de Barcelona i van alertar del perill de les terres contaminades.