Trànsit avinguda Meridiana

La fase 0,5 ha portat una mica més de trànsit, però uns nivells de qualitat de l’aire molt semblants als que teníem fa tot just dues setmanes, moment en què Barcelona va entrar en fase 0.

Entre un 4 i un 8 % més de trànsit que dilluns passat

Segons l’Ajuntament de Barcelona, el trànsit del matí de dilluns 18 de maig va ser un 4 % superior al de dilluns anterior (11 de maig), un percentatge que trànsit eleva fins al 7-8 % a les entrades i sortides de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Tot i aquest augment del trànsit, les dades continuen indicant que hi ha molta gent a casa. El trànsit continua sent entre un 40-50 % inferior al d’un dilluns laborable normal.

Igual que fa dues setmanes, però pitjor que la setmana passada

Dues setmanes ha durat la fase 0 fins a l’arribada aquest dilluns 18 de l’anomenada fase 0,5. La situació pel que fa a la qualitat de l’aire continua sent excel·lent, però lluny del rècord històric de diumenge 10 de maig i dels valors extraordinàriament baixos registrats també durant el confinament més dur.

El rècord històric del 10 de maig emmascara una mica les dades de dilluns passat, també extraordinàriament bones gràcies a la inèrcia arrossegada del dia anterior, el del rècord. És per això també que els registres d’aquest dilluns 18 són tots clarament més alts que els de dilluns passat. I és que la meteorologia juga un paper cabdal en els nivells de qualitat de l’aire de casa nostra.

mapa contaminació Barcelona 18 maig 29020
Contaminació pronosticada de dilluns 18 de maig del 2020 a les 20 h. Font: Lobelia, KNMI

Aquest dilluns 18 de maig l’estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Qualitat Atmosfèrica (XVPQA) de la Generalitat de Catalunya situada a l’Eixample marcava uns valors de mitjana diaris de 27,8 ug/m3. Continua molt per sota del llindar dels 40 ug/m3 recomanat per la OMS, però lluny dels menys de 10 d’alguns dies no gaire llunyans. La mateixa estació va registrar 34,8 ug/m3 el dia d’entrada a la fase zero (4 de maig) i 15,7 ug/m3 el dilluns anterior (27 d’abril) en ple confinament. La situació és, dades en mà, similar a la del dia d’entrada a la fase zero i evidentment pitjor que en els moments més durs del confinament.

A l’estació de mesura que la XVPQA té a la plaça Gal·la Placídia es repeteix exactament el mateix patró. Els 24 ug/m3 de NO2 registrats de mitjana aquest 18 de maig són molt superiors als de dilluns 11, però semblants als 30 ug/m3 del dia 4 de maig, dia d’inici de la fase 0.

Segons les dades de contaminació pronosticades per Lobelia i KNMI, indrets com l’aeroport, el nus de la Trinitat o la terminal de creuers marquen també la mateixa inèrcia.

L’augment de la contaminació, qüestió de temps

Qüestió de temps (temporal) i qüestió de temps (meteorològic). Tots dos factors juguen en contra en un augment de la contaminació que malauradament sembla impossible d’aturar.

D’una banda, la situació meteorològica de la propera setmana no ajudarà pas a la dispersió de contaminants, sinó probablement tot el contrari. Es preveuen capes d’inversió tèrmica que dificultin aquesta dispersió i l’arribada d’una massa d’aire càlid tampoc no ajudarà.

A més a més, se suma la qüestió temporal. En una possible entrada de Barcelona i l’àrea metropolitana a la fase 1 el proper dilluns 25 de maig, l’augment de trànsit podria ser molt més notori i, per tant, l’emissió de contaminació més elevada que en setmanes anteriors.

Tant de bo el confinament ens hagi servit per descobrir les bonances de viure en una Barcelona amb un aire net i intentar treballar per millorar i fer una aposta clara en aquest sentit. Tant de bo no quedi en un simple record d’un mala experiència que ens va deixar, això sí, l’aire més net mai registrat a Barcelona.