La calorada arriba entra aquest dijous i divendres al punt màxim. Les temperatures mínimes han superat rècords en alguns punts de Catalunya i, a Barcelona, la nit ha quedat a les portes de ser la més càlida registrada mai en un mes de maig.
Pocs precedents superiors
Aleix Serra, cap de l’equip de control de qualitat de dades del Servei Meteorològic de Catalunya, explica a betevé que a Catalunya tenim de moment el que és una versió light del que està passant a l’Europa oceànica, on aquesta calorada ja és part de la història meteorològica de moltes zones de França, el Regne Unit i el nord d’Espanya.
Tot i això, Serra avisa que el pic de calor arribarà entre dijous i divendres, i que aquesta calorada té pocs precedents superiors.
Recorda que, de moment, encara no s’ha superat el precedent del maig del 2022, quan a l’Observatori Fabra es va arribar als 34,4 ºC i a Catalunya es van tocar els 38,5 ºC. Malgrat tot, Serra apunta que cal recordar que de calor al maig n’ha fet encara més recentment, també a finals del maig del 2025.
No és una onada de calor a Catalunya
Serra afegeix que no es pot parlar en cap cas d’onada de calor, tot i que els registres ho puguin semblar. En aquest sentit hi ha uns llindars de calor establerts que s’haurien de superar durant tres dies o més i que van lligats a les temperatures extremes de juny, juliol i agost.

Sigui com sigui, servirien per activar, si fos necessari, els avisos per calor intensa que emet el Servei Meteorològic de Catalunya, un fet que, fins ara, no ha passat en aquesta situació.
Aquesta calor fora de temporada respon a l’escalfament. Serra, en aquest sentit, apunta que tenim “més episodis extrems i situacions de temperatures altes més freqüents, llargues i intenses”.
Rècords històrics ultrasuperats
Aquesta setmana s’han superat rècords històrics a bona part d’Europa, on alguns punts han superat els seus rècords en un mes de maig per més de dos graus de diferència.
Serra apunta que al Regne Unit els primers 35 ºC registrats a les illes Britàniques havien estat a finals de juny, fins ara, que se’ls ha avançat un mes de cop.
Per a Serra, és com quan en el món dels esports apareix un gran campió que supera els rècords d’una manera salvatge, un fet que, apunta, és el que estem veient ara en climatologia.
Aquest dijous, sense anar més lluny, a Portbou s’ha assolit una mínima provisional de 28 ºC, mentre que la mínima més alta registrada en aquest municipi al maig era de 26,9 ºC de l’any 2001. Altre cop, un rècord superat en més d’un grau.
La gent no s’ho explica
La calor no passa desapercebuda per a la població i, tot i que l’interior dels habitatges encara no marca temperatures de ple estiu, es nota una clara pujada i que l’estiu ha arribat de cop.
Hi havia a qui li semblava “increïble que faci tanta calor sent maig” i també alguna persona que, sent de Lleida, considerava que feia molta calor.
Però sens dubte, un dels comentaris més repetits és que la calor havia vingut de cop i molt forta.