Una part important dels nous parterres enjardinats que s’han fet a la ciutat, aprofitant obres de reurbanització recents, són quelcom més que una àrea amb verd urbà: són una mena d‘eixidiu que recull l’aigua de la pluja per drenar-la al subsol.
Ciutat permeable
Els Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) —inclòs en el Pla clima— van ser concebuts el 2018 i van començar a implantar-se l’any següent. I, bàsicament, consisteixen a reproduir un sistema de conques fluvials en carrers, places i parcs urbans.
La missió principal és fer la superfície de la ciutat permeable per permetre que l’aigua de la pluja pugui infiltrar-se de manera natural en el terreny.

L’aparença d’un SUDS és la d’un parterre enjardinat o la d’una àrea de jocs infantil —amb grava o sorra— que estan ubicats, encara que lleugerament, al fons d’una àrea còncava, dissenyada per recollir l’aigua provinent de les escorrenties primers, i per facilitar-ne el drenatge a mode d’embornal.
La diferència és que l’aigua de pluja no entra al clavegueram —només hi entraria com a mitjà de seguretat, si els SUDS no poden absorbir tota l’aigua acumulada—, sinó que penetra en el subsol i recarrega els aqüífers. Així, alhora, s’evita l’ingrés d’una aigua neta al sistema de depuració, tractament i potabilització d’aigües, i s’estalvia així en la despesa energètica.
La presència de graves, sorres i vegetació permet depurar l’aigua de la pluja i netejar-la de sòlids en suspensió, hidrocarburs, metalls pesants o matèria orgànica —presents a la superfície pavimentada de la ciutat— abans de penetrar als aqüífers, d’on s’extreu per a usos com el reg del verd urbà o la neteja dels carrers.
17 hectàrees d’absorció
Ara per ara, la superfície d’absorció d’aigua drenada a la ciutat s’ha multiplicat per 3,5 des del 2019 i ha passat a ser de 17,3 hectàrees, equivalents a 14 illes de l’Eixample, repartits en 104 SUDS diferents.
Podem trobar-los en les darreres reformes urbanes de la ciutat: el Parc de la Ciutadella, la plaça de les Glòries, el Parc de Can Batlló, la plaça del Consell de Cent amb Enric Granados —a l’eix verd de Consell de Cent—, al parc de la Colònia Castells o al Parc de les Tretze Roses de la Marina del Prat Vermell, entre d’altres.

I, a banda d’un parterre enjardinat inundable, a la ciutat encara hi ha altres tipus de SUDS: pous d’infiltració, rases drenants, dipòsits d’infiltració, franges vegetades, rases d’infiltració, cunetes vegetades, escocells d’infiltració, paviments permeables, franges de bioretenció i cunetes vegetades.
Reducció de la calor urbana
La proliferació d’aquests espais, amb més o menys superfície, tenen un altre benefici: la reducció de la temperatura urbana i la mitigació de l’efecte de l’illa de calor.
Disposar de més permeabilitat, afavoreix que el subsol transpiri i alliberi la calor absorbida durant la irradiació solar rebuda durant el dia.
Si a això, hi afegim una zona enjardinada —amb vegetació que evotranspira— i la humitat d’aquella aigua que pugui drenar, els càlculs municipals apunten que la reducció de la temperatura ambient pot arribar als 10 ºC.