La qualitat de l’aire que hi ha actualment a Barcelona és la millor dels últims 40 anys. Les dades obtingudes a les estacions de la xarxa de vigilància són les més positives des que se’n tenen registres. De fet, aquest 2024 ha estat el segon any consecutiu que Barcelona obté les millors dades de la història. Totes les estacions de la ciutat han registrat un descens de les dades dels contaminants respecte a l’any anterior i, per segona vegada, totes les estacions de la ciutat compleixen amb el valor límit d’NO2 que estableix la Unió Europea.

A totes les estacions de la ciutat (excepte la de Ciutadella) la dada mitjana d’NO2 és la més baixa des que hi ha registres. El cas més paradigmàtic és l’estació de l’Eixample, que marca 33 μg/m3 d’NO2, pràcticament la meitat que fa 12 anys (2012) quan era de 61 μg/m3 d’NO2. També destaca el de l’estació de Gràcia – Sant Gervasi, que ha tancat l’any amb 27 μg/m3 d’NO2, mentre que el 2012 era de més del doble (61 μg/m3 d’NO2).

Bonet: “Anem pel bon camí”

“Anem pel bon camí i ho fem en un context de creixement econòmic i de població”, ha destacat Laia Bonet, tinenta d’alcaldia de Transició Ecològica. “Tenim l’aire més net, fins i tot que durant la pandèmia de la covid-19”, ha dit i ha afegit que la renovació del parc d’automòbils “hi ha tingut molt a veure”. Així, destaca que un 29 % dels turismes que circulen tenen etiqueta ECO (un 4 % més que el 2023) i els d’etiqueta B han baixat al 15 % (eren el 18 %).

Les partícules PM10, també dins els límits establerts

Pel que fa a les partícules de PM10, provocades en gran part pels vehicles i la indústria, també es registra una tendència descendent i tanquen el 2024 dins dels límits establerts en la normativa vigent. En aquest cas, però, les xifres no mostren una davallada tant evident com en l’NO2.

Accelerar la ZBE amb una “mirada metropolitana”

A banda de la renovació dels vehicles, l’Ajuntament de Barcelona també atribueix la bona evolució de les dades de la qualitat de l’aire a mesures com el Pla clima, l’aposta per millorar el transport públic —amb accions com la connexió del tramvia per la Diagonal—, consolidar una flota d’autobusos més sostenible, o continuar evolucionant la zona de baixes emissions (ZBE), entre d’altres. Precisament, Bonet ha parlat que cal accelerar la ZBE amb una “mirada metropolitana”. Sense concretar-ne els detalls, la tinenta d’alcaldia ha explicat que s’ha de fer un debat amb els municipis que la integren i ha avançat que a finals d’any ja es va fer una primera reunió i que ara n’hi ha una altra de prevista.

I és que, tot i les bones dades, la ciutat ha d’afrontar ara reptes com ajustar-se als valors europeus que s’actualitzaran el 2030 i que marquen un màxim de 20 μg/m3 d’NO2, la meitat dels 40 actuals.