contaminacio 19 octubre 2022

La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat ha activat aquest dimecres, 19 d’octubre, un avís preventiu de contaminació atmosfèrica per partícules en suspensió a l’aire (PM10) atesa l’arribada d’una massa de pols en suspensió que ha fet empitjorar notablement els nivells de qualitat de l’aire, tant de Barcelona com de la resta del territori.

Entrada de pols en suspensió

La situació meteorològica es manté estacionària, amb una borrasca atlàntica que ha afavorit l’arribada d’una massa d’aire tropical càlida carregada de pols en suspensió.

Això s’ha notat en el color del cel, més marronós i ha quedat palès també amb un empitjorament clar de la qualitat de l’aire. S’han superat els 50 µg/m3 de PM10 a bona part de les estacions de mesura de Barcelona i de la resta de Catalunya i, tot i que hi ha un petit canvi previst per a demà, no queda clar que pugui ser suficient com per empènyer la massa de pols.

L’avís per contaminació no implica restriccions de trànsit

Es tracta, però, d’un avís per partícules PM10 i que, per tant, no comporta cap mena de restricció al trànsit rodat. De fet, els valors de NO2 (lligats al trànsit), tot i que van en augment, encara es mantenen en nivells acceptables i llunyans al que seria necessari per activar el protocol de pol·lució per aquestes partícules de NO2.

Recomanacions per reduir la pol·lució

Per tot plegat, i seguint les directrius del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire que va establir la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat, s’aconsella a la població:

  • Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa…).
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Regulació de la climatització de les llars: a l’estiu pujar la temperatura del termòstat de la llar i a l’hivern baixar-la.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa, evitant-ne purgues i arrancades. Garantir el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres de les mateixes.

L’Administració també aconsella a l’ens local que:

  • Prengui mesures que poden dur a terme els municipis, com campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació local, per explicar la situació.
  • Introducció de missatges informatius relatius a la situació d’avís preventiu o d’episodi ambiental a les PIV (pantalles d’informació variable).
  • Prohibir la crema de matolls i restes vegetals i potenciar la gestió dels residus vegetals a través d’alternatives com la trituració “in situ” o la recollida per al seu compostatge. Aquesta mesura és d’obligat compliment a la Zona de Protecció Especial, la Plana de Vic i les Terres de Ponent, pel conveni de col·laboració amb la DGAR.

Mesures preventives en obres de contrucció:

  • Evitar actuacions associades a les operacions de transport de materials pulverulents.
  • Racionalització de l’entrada i sortida de material i subministraments per tal de reduir la contaminació per partícules PM10.
  • Cobrir completament els materials pulverulents transportats per vehicles i camions amb lones, o bé adoptar mesures d’eficàcia similar.
  • Minimitzar l’emissió de partícules (aspiració localitzada de pols, ruixats o similar) en les operacions de càrrega i/o descàrrega de materials pulverulents amb camions o maquinària en apilaments, tremuges i similars.
  • Retirar periòdicament els materials que s’acumulen a les vies i zones de treball.
  • Intensificació de la neteja (aspirar i/o fer ruixats) de vials afectats pel pas de vehicles i maquinària d’obra.
  • Intensificació de la neteja dels camions, maquinària i vehicles, especialment les rodes.