contaminació a Barcelona
Capa de contaminació visible des de l'Observatori Fabra el 26 de gener del 2022

Des de dijous 27 de gener hi ha vigent un avís preventiu de contaminació atmosfèrica per partícules en suspensió a l’aire (PM10) atesa la situació d’estancament atmosfèric que dificulta la dispersió de contaminants. La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat va activar aquest avís només un dia després de donar per finalitzat l’avís preventiu de contaminació per PM10 iniciat el dia 18 de gener.

Registres de més de 50 µg/m3

Tot i que la situació va millorar lleugerament aquest dimarts i va permetre la desactivació de l’avís preventiu, l’estancament atmosfèric que dificulta la dispersió dels contaminants va fer tornar a empitjorar la situació un parell de dies més tard. És evident que el problema de base és estrictament humà, però la meteorologia hi juga també un paper cabdal i, aquests dies, no ajuda a fer disminuir la concentració de contaminants.

L’acció humana i l’estancament atmosfèric han comportat la superació del llindar de 50 µg/m3 de PM10 en diverses estacions de mesura de la Generalitat de Catalunya durant la segona meitat de la setmana. Dissabte, per exemple, s’hi va arribar a força poblacions de l’entorn metropolità com Sabadell, Granollers, Mollet del Vallès i Sant Adrià de Besòs.

El NO2 també puja

En comparació amb ahir el nivell de NO2 també ha pujat molts punts de la regió metropolitana i s’encamina als nivells prepandèmia. Tot i això, encara no hi ha cap estació de mesura que superi els 160 µg/m3 que comportaria l’activació d’un avís preventiu de contaminació per NO2.

L’anticicló en té per a dies

La situació meteorològica es mantindrà força semblant els pròxims dies, tot i alguns matisos. Continuarem dins del radi d’acció de l’anticicló, fet que afavorirà que hi continuï havent inversió tèrmica i poca ventilació, dos ingredients que són clau per empitjorar la qualitat de l’aire.

Recomanacions per reduir la pol·lució

Per tot plegat, i seguint les directrius del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire que va establir la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat, s’aconsella a la població:

  • Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa…).
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Regulació de la climatització de les llars: a l’estiu pujar la temperatura del termòstat de la llar i a l’hivern baixar-la.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa, evitant-ne purgues i arrancades. Garantir el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres de les mateixes.

L’Administració també aconsella a l’ens local que:

  • Prengui mesures que poden dur a terme els municipis, com campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació local, per explicar la situació.
  • Introducció de missatges informatius relatius a la situació d’avís preventiu o d’episodi ambiental a les PIV (pantalles d’informació variable).
  • Prohibir la crema de matolls i restes vegetals i potenciar la gestió dels residus vegetals a través d’alternatives com la trituració “in situ” o la recollida per al seu compostatge. Aquesta mesura és d’obligat compliment a la Zona de Protecció Especial, la Plana de Vic i les Terres de Ponent, pel conveni de col·laboració amb la DGAR.

Mesures preventives en obres de contrucció:

  • Evitar actuacions associades a les operacions de transport de materials pulverulents.
  • Racionalització de l’entrada i sortida de material i subministraments per tal de reduir la contaminació per partícules PM10.
  • Cobrir completament els materials pulverulents transportats per vehicles i camions amb lones, o bé adoptar mesures d’eficàcia similar.
  • Minimitzar l’emissió de partícules (aspiració localitzada de pols, ruixats o similar) en les operacions de càrrega i/o descàrrega de materials pulverulents amb camions o maquinària en apilaments, tremuges i similars.
  • Retirar periòdicament els materials que s’acumulen a les vies i zones de treball.
  • Intensificació de la neteja (aspirar i/o fer ruixats) de vials afectats pel pas de vehicles i maquinària d’obra.
  • Intensificació de la neteja dels camions, maquinària i vehicles, especialment les rodes.