pluja fang barcelona
Imatge d'arxiu. Font: Ferran Gil.

La intrusió de pols sahariana que ha provocat la borrasca Celia, a causa del flux de vent del sud i del sud-est, ha fet disparar la concentració de partícules PM10 al llarg dels darrers dies a l’entorn de Barcelona i, també, als Pirineus i al Prepirineu. Per aquesta raó, dimecres al matí la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat va activar un avís preventiu d’alta contaminació a aquestes zones que es manté vigent.

Al llarg de dimecres van ser diverses les estacions de mesura de Barcelona i l’entorn metropolità on es van registrar valors de PM10 superiors als 50 μm/m3. Destaca, per exemple, els 57 μm/m3 de l’Hospitalet de Llobregat, els 54 μm/m3 de l’Eixample o els 51 μm/m3 de Gràcia – Sant Gervasi. Tot i això, els registres més elevats de l’episodi s’estan donant a la zona dels Pirineus i del Prepirineu, especialment a zones elevades.

Pols en suspensió fins al cap de setmana

Els models meteorològics indiquen que la borrasca continuarà a prop nostre durant uns dies més. Per tant, tota la pols que ha arrossegat des del nord d’Àfrica es mantindrà a l’aire les pròximes jornades, si bé s’anirà dispersant molt lentament. No seria fins al final del cap de setmana que podria acabar de desaparèixer. Això farà que els plugims que s’esperen les pròximes hores siguin en forma de fang.

Concentració de pols en suspensió per divendres 18 de març del 2022, segons el model Skiron. Font: Universitat d’Atenes

Recomanacions per reduir la pol·lució

Per tot plegat, i seguint les directrius del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire que va establir la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat, s’aconsella a la població:

  • Realitzar els trajectes a peu o en bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa…).
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Regulació de la climatització de les llars: a l’estiu pujar la temperatura del termòstat de la llar i a l’hivern baixar-la.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa, evitant-ne purgues i arrencades. Garantir-ne el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres.

L’Administració també aconsella a l’ens local que:

  • Prengui mesures que poden dur a terme els municipis, com campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació local, per explicar la situació.
  • Introducció de missatges informatius relatius a la situació d’avís preventiu o d’episodi ambiental a les PIV (pantalles d’informació variable).
  • Prohibir la crema de matolls i restes vegetals i potenciar la gestió dels residus vegetals a través d’alternatives com la trituració “in situ” o la recollida per al seu compostatge. Aquesta mesura és de compliment obligat a la zona de protecció especial, la plana de Vic i les Terres de Ponent, pel conveni de col·laboració amb la DGAR.

Mesures preventives en obres de contrucció:

  • Evitar actuacions associades a les operacions de transport de materials pulverulents.
  • Racionalització de l’entrada i sortida de material i subministraments per tal de reduir la contaminació per partícules  PM10.
  • Cobrir completament els materials pulverulents transportats per vehicles i camions amb lones, o bé adoptar mesures d’eficàcia similar.
  • Minimitzar l’emissió de partícules (aspiració localitzada de pols, ruixats o similar) en les operacions de càrrega i/o descàrrega de materials pulverulents amb camions o maquinària en apilaments, tremuges i similars.
  • Retirar periòdicament els materials que s’acumulen a les vies i zones de treball.
  • Intensificació de la neteja (aspirar i/o fer ruixats) de vials afectats pel pas de vehicles i maquinària d’obra.
  • Intensificació de la neteja dels camions, maquinària i vehicles, especialment les rodes.