(ACN) El Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous definitivament la llei de canvi climàtic i transició energètica que marca el camí per assolir la neutralitat d’emissions el 2050. La llei estableix una sèrie d’objectius per al 2030, que han de suposar una reducció dels gasos d’efecte hivernacle del 23 % respecte al 1990.

“Revolució verda que suposarà milers de llocs de treball”

El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que la llei suposa una “revolució verda” que crearà “milers i milers de llocs de treball” i permetrà “connectar amb les generacions més joves”. Després de superar el tràmit del Senat, la llei ha tingut el suport del PSOE, Podem, Junts, el PDeCAT, ERC, PNB, Bildu, Cs i Més País; les abstencions del PP i de la CUP —per motius oposats—, i el no de Vox.

En la mateixa línia que Sánchez, la vicepresidenta quarta del Govern espanyol, Teresa Ribera, ha celebrat l’aprovació “d’una llei imprescindible” que s’havia ajornat “massa temps”. Ribera ha remarcat que la llei arriba per plantar cara a “amenaces” que “no distingeixen entre colors de grups polítics” i que recauen en diversos col·lectius com “els joves, els agricultors, la indústria i els més vulnerables”.

Primer objectiu: reducció d’emissions el 2030

La llei estableix objectius ja per al 2030 que consisteixen en primer terme en una reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle de com a mínim un 23 % respecte al 1990. També marca que les energies renovables hauran de representar com a mínim el 42 % del consum i el 74 % de la producció.

Pel que fa al transport, la llei fixa que d’aquí a 30 anys el parc de turismes hauria de ser lliure d’emissions directes de CO2. No prohibeix la comercialització de cotxes contaminants, però fixa l’any 2040 com a fita perquè els vehicles comercials lleugers nous tinguin zero grams de CO2 per quilòmetre.

“Afavorir desplaçaments a peu o en bici”

El nou decret també estableix que els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars hauran d’introduir en la planificació d’ordenació urbana la implantació de zones de baixes emissions no més tard del 2023. A més, hauran d’impulsar diferents accions per afavorir els desplaçaments a peu o en bici i la mobilitat elèctrica.