teclat ordinador teletreball

(ACN / Redacció) El confinament va suposar implantar el teletreball a la majoria de les empreses i ara un estudi afirma que mantenir-lo dos, tres i quatre dies a la setmana suposaria rebaixar els nivells de diòxid de nitrogen (el principal contaminant relacionat amb les emissions de trànsit), a l’àrea de Barcelona. Segons l’informe de la UAB, la reducció seria d’entre un 4 % i un 10 %.

Les dades es van prendre durant el confinament

L’estudi l’ha elaborat l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona. S’ha fet a partir d’un model de qualitat de l’aire juntament amb les mesures de les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de l’Àrea Metropolitana de Barcelona durant el confinament. El NO2 és el principal contaminant relacionat amb les emissions del trànsit.

Tres escenaris possibles

Tenint en compte que el 85 % dels treballadors de l’àrea metropolitana de Barcelona es dediquen al sector serveis i que prop del 40 % del trànsit de vehicles personals està relacionat amb el treball, els investigadors van plantejar tres escenaris sociolaborals diferents.

El primer planteja un augment del teletreball a dos dies a la setmana, fet que permetria reduir les emissions contaminants relacionades amb el trànsit en un 5 % i, de retruc, els nivells de NO2 en un 4 %. Aquest escenari suposa una disminució dels desplaçaments laborals del 12,5 %, si el 20 % dels treballadors del sector serveis s’acollís a aquesta opció.

Un segon escenari és el de tres dies de teletrebal, que permetria disminuir les emissions en un 10 % i els nivells de NO2 en un 8 %, i reduir els desplaçaments vinculats a la feina en un 25 %. Per que això fos possible, el 30 % dels empleats del sector serveis hauria d’acollir-se a aquesta opció.

Per acabar, un tercer escenari permetria reduir en un 15 % les emissions del trànsit i els nivells de NO2 en un 10 %. En aquest cas el 40 % dels empleats del sector serveis haurien de teletreballar quatre dies a la setmana i es reduirien així els desplaçaments en un 37,5 %.