nanosatèl·lit

El govern va aprovar dimarts la creació de la futura Agència Espacial de Catalunya. Es vol impulsar una nova economia de l’espai anomenada Estratègia NewSpace de Catalunya i que podria enlairar una nova indústria que, apunten, generaria 1.200 nous llocs de feina i 280 milions de facturació, fins al 2025.

Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat, ha anunciat la inversió de 18 milions d’euros per a la democratització de l’espai, fins ara reservada a les grans potències de la indústria aeroespacial, mitjançant l’ús de nanosatèl·lits.

Llançament dels primers satèl·lits al 2021

La primera actuació de la futura Agència Espacial de Catalunya serà la posada en marxa d’una infraestructura experimental avançada de telecomunicacions en l’àmbit New Space a Catalunya, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

El projecte, que disposa d’un pressupost de 2,5 milions d’euros, inclou la definició, el disseny, la construcció i el llançament de dos nanosatèl·lits que tenen la mida reduïda i un cost més barat, per desplegar i validar aplicacions i serveis experimentals de connectivitat global de la iInternet de les coses (IoT) i de procés d’imatges i teledetecció d’observació terrestre.

El llançament d’aquests dos nanosatèl·lits està previst per al primer semestre del 2021 i permetrà a l’Administració disposar de cobertura en zones del territori que a data d’avui no estan cobertes i, alhora, l’obtenció d’imatges de la Terra des de l’espai en diferents bandes espectrals per desenvolupar noves solucions tecnològiques que permetin millorar els serveis de la Generalitat de Catalunya i de diferents sectors productius de l’economia i societat catalana.

Es preveu que, gràcies a aquesta iniciativa, en només cinc anys es multiplicarà per 2,5 el nombre d’empreses que avui es dediquen al sector fins arribar a 75, multiplicarà per quatre els llocs de feina i per sis la facturació.

Quins sectors es beneficiaran dels nanosatèl·lits?

El NewSpace podria proporcionar oportunitats d’ús i explotació de plataformes espacials per a aplicacions molt diverses, incloent-hi la recerca científica, el desenvolupament i qualificació de tecnologia espacial, l’observació de la Terra i les telecomunicacions. La conselleria de Polítiques Digitals també apunta que permetrà millorar la gestió del territori a partir de les dades obtingudes de l’observació de la Terra i desenvolupar nous serveis basats en tecnologies avançades per a ciutadania, empreses i administració.

Es preveu que la integració de xarxes de comunicacions de nanosatèl·lits i tecnologia 5G permetrà disposar de cobertura homogènia de la internet de les coses arreu del territori.

El NewSpace és un nou espai econòmic amb un potencial de creixement gran que permetrà desenvolupar un nou mercat i un nou teixit tecnològic amb un efecte catalitzador d’altres tecnologies digitals com la impressió 3D, la intel·ligència artificial, l’electrònica avançada per sensors i ordinadors i les comunicacions mòbils de nova generació.

Empreses catalanes del sector espacial

Actualment, Catalunya disposa d’un cert lideratge en aquest sector amb prop de 30 empreses emergents, algunes de les quals líder a escala mundial, com OpenCosmos, Sateliot, Pangea o Zero2Infinity. Hi ha 13 centres de recerca i innovació punters en aquest camp com la UPC i en particular, la UPC NanoSat Lab, pioner en aquest camp a Catalunya, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), i, més recentment la Fundació i2CAT i el CTTC, així com amb un dels centres d’incubació de negocis de l’Agència Espacial Europea, la ESA BIC Barcelona, ubicat al Parc Mediterrani de la Tecnologia de Castelldefels.

L’estratègia té un pressupost total de 18 milions d’euros per al període 2020-2023 i amb cofinançament FEDER.

Altres països, com els Estats Units, el Canadà, Luxemburg, Finlàndia, Singapur i els Emirats Àrabs, també disposen d’una estratègia de NewSpace.