Són imatges habituals de motos circulant per a les voreres del petit carrer de la rambla de Muntanya, al barri del Guinardó. Un vial que s’ha convertit en un lloc de pas de centenars de vehicles, busos i taxis per unes obres que es porten a terme a l’estació de metro de Maragall.

Obres a la ronda del Guinardó

L’ampliació i adaptació d’aquesta estació han provocat el tall de la ronda del Guinardó, fins a finals d’any. L’Ajuntament anuncia amb grans senyals el desviament de vehicles per obres de la ronda del Guinardó cap al carrer de Teodor Llorente. Una via àmplia de tres carrils que comunica amb l’avinguda Meridiana.

El que passa des de l’inici d’aquest tall és que els vehicles continuen recte per la ronda del Guinardó, fins que acaben desembocant al petit carrer de la rambla de Muntanya. És aquí on provoquen un col·lapse circulatori que comença a primera hora del matí, que disminueix durant el dia i que es torna a col·lapsar a última hora del vespre. Un carrer on durant les obres només haurien de circular diferents línies de bus i els veïns que accedeixen als seus pàrquings.

L’Eduard Motos és veí de la rambla de Muntanya i des del primer moment va obrir un compte a Twitter per explicar el problema que pateixen ell i la seva família a diari.

Em recorda a aquests espais de kàrting tancats que fan olor de ciclomotor. Obres la finestra i entra un aire calent, sembla això un circuit de motos…El soroll també es nota molt. Jo tinc un nen de sis mesos i es desperta quan una ambulància vol passar, una moto fa un cop de gas o sonen els clàxons de conductors nerviosos.
Eduard Motos, veí de la rambla de Muntanya

La Mireia també viu al mateix carrer i fa teletreball. Sota del seu petit balcó situat a un entresol li han instal·lat provisionalment una parada d’autobús on en moltes ocasions els busos es queden aturats per culpa el col·lapse circulatori del carrer.

És terrible, era un carrer molt tranquil i ara sembla la jungla.Normalment no surto al balcó, però ara encara menys perquè he descobert que els tubs d’escapament dels busos estan situats al sostre i jo que visc a l’entresol i em ve el fum a la cara directament. És l’olor, la pols, el soroll. Estic teletreballant i no sé com ho faré
Mireia, veïna de la rambla de Muntanya

El que més sorprèn a aquests veïns és la quantitat de motos que, per evitar la cua de cotxes, decideixen pujar per la vorera i circular fins al passeig de Maragall. L’Eduard explica que “vaig començar a gravar i el que no m’esperava és que en aquell moment tres motos pugessin una darrera l’altra per un gual i baixessin per la vorera. Fins i tot s’escoltava una veïna que els deia: però què feu!”.

Davant aquesta situació, l’Eduard s’ha reunit amb la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, amb la qual van parlar de possibles solucions al problema. “Milloraran les senyalitzacions perquè els conductors no continuïn recte per la ronda del Guinardó. Si millorant senyalitzacions continuen passant es posaran multes i, si no, es tancarà del tot la ronda del Guinardó fins que acabin les obres”.

El nucli antic de Sant Andreu

En el nucli antic, petit i tranquil, del barri de Sant Andreu del Palomar des de fa un any i mig també pateixen l’augment de circulació pels petits carrerons de la zona. Un augment de vehicles a causa de la pacificació del carrer Gran de Sant Andreu que ara obliga la majoria de cotxes comercials i privats a entrar al barri per carrers estrets i amb girs complicats.

Des de fa mesos han aparegut als balcons pancartes en què es pot llegir “prou trànsit”. Es tracta dels veïns agrupats a la Plataforma per a la Distribució del Trànsit de Sant Andreu que fan accions i reunions periòdiques per demanar solucions al problema.

La Marta Genís és membre de la plataforma i assegura que els carrerons  s’han omplert de vehicles, camions, furgonetes que circulen per uns carrers que no estan preparats.

Estem agraïts que es pacifiqui el carrer Gran, però el que no volem és que ara es traslladi a altres zones el trànsit. L’Ajuntament no va tenir en compte que aquests carrers no estaven preparats per absorbir els cotxes
Marta Genís, Plataforma per a la Distribució del Trànsit de Sant Andreu

En David Fontseca també és veí i membre de la plataforma i ha fet un estudi per saber quants cotxes poden arribar a passar.

En franges de 10 minuts passen entre 50 i 60 cotxes durant tot el dia i, això, durant cada dia de la setmana. En els nostres carrers, que són petits i estrets, el que passa és que quan passa una furgoneta el soroll es dispara de 80 a 85 decibels. Des de les 7 o 8 del matí
David Fontseca, Plataforma per a la Distribució del Trànsit de Sant Andreu

Els veïns fa mesos que publiquen a les xarxes socials vídeos en què es veuen els problemes de circulació que tenen. Camions que fan maniobres impossibles o furgonetes que es mengen pilones. Els veïns, fins i tot, asseguren que s’ha atropellat algun veí. La Marta ens explica que “el que demanem és que es distribueixi millor el trànsit pel barri. No trobem just ni correcte que tots passin ara per aquests petits carrers”:

Des del districte de Sant Andreu ens han informat que estan fent un estudi per saber quants cotxes circulen pel nucli antic. Un cop en tinguin el resultat, el districte d’acord amb els veïns decidiran quines mesures es tiraran endavant per solucionar el problema.