La Maria Teresa Nicolau fa molts anys que regenta una botiga de roba per a dones, Modes Marsà, al passeig de Maragall, al districte d’Horta-Guinardó. Mai no s’hauria pensat que podria vendre roba a través del seu telèfon mòbil, però el confinament i les restriccions derivades de la crisi sanitària la van obligar a reinventar-se.

“Aquí l’’online’ era impensable però com que durant el confinament necessitàvem diners en efectiu, vaig fer fotografies a la roba i les vaig enviar a través de WhatsApp. Els vaig dir: “Nenes necessito pagar tot el que tinc a la botiga i m’heu d’ajudar”. I la resposta va ser molt bona, ja que la Maria Teresa va poder subsistir amb les vendes fetes a través d’aquesta xarxa social.


El que tenen els comerciants és que tot i que entrin en el món digital és molt difícil poder competir amb les grans plataformes de distribució que s’estan menjant gran part del mercat. La Maria Teresa creu que “la tendència és que anem a això i, no puc pas anar en contra del futur. La meva pregunta és: Per què Amazon ven tant barat? Nosaltres tenim la botiga per guanyar-nos la vida però no ens forrem. Els preus d’aquesta plataforma són molt barats. La mateixa sabata que venen al barri a internet costa 15 euros menys”. 

Agrupar-se en plataformes de venda en línia

Com la Maria Teresa, molts dels comerciants d’arreu del país han buscat solucions per poder continuar venent els seus productes tot i tenir la botiga a mig gas. Aquesta necessitat d’estar present a internet i a les xarxes va fer que molts dels eixos comercials de la ciutat ajudessin el comerç a vendre en línia.

Des de l’associació de comerciants del barri d’Horta, Cor-Horta, es van posar a treballar amb la resta d’eixos de la ciutat i del país per trobar solucions que facilitessin la venda del petit comerç a través de la xarxa. La Irene Júlvez, gerent de Cor-Horta, va estar en contacte amb el teixit comercial per tirar endavant una plataforma de venda en línia per al comerç de proximitat a nivell de tot Catalunya i que es deia Slow Shooping, un aparador dels productes del petit comerç de barria través de WhatsAp o per telèfon.Després d’aquesta primera plataforma s’està impulsant diferents iniciatives per estar presents a la xarxa.

No volem perdre els valors que ens identifiquen; la proximitat, la sostenibilitat o el consum responsable. El que volem és que aquestes plataformes, aquests ‘market place’ que acullin el comerç de proximitat, siguin plataformes amb els nostres valors i, que a la vegada, no deixin enrere ningú 
Irene Júlvez, gerent de Cor-Horta

I aquestes dificultats són les que intenten evitar els eixos comercials agrupant-se en plataformes; facilitar aquesta venda en línia de manera conjunta. El que des de Cor-Horta tenen clar és que “per nosaltres és molt important i vital per a la supervivència del comerç de proximitat, la seva digitalització però atenent a la realitat d’aquest teixit comercial. No podem pretendre que tot el comerç de proximitat tingui pàgines web per vendre en línia”.

David contra Goliat

I és que tenir una botiga i, a la vegada, gestionar la venda en línia pot ser molt complicat per al petit comerciant. Aquest és le cas de la Gemma Fradera, que també regenta una botiga de roba al barri d’Horta, Gemma Fradera BCN. Ella a l’inici de la pandèmia ja tenia una pàgina web que encara no havia acabat d’arrencar.

La Gemma assegura que “Jo sempre he sigut defensora del comerç de barri i m’agrada comprar a la botiga, però com a complement tenia un web perquè així pots vendre 24 hores al dia. Arran de la pandèmia, el web sí que ha començat a funcionar. Però cal dir que és complicat tenir una botiga i una botiga en línia perquè tots els estocs han d’estar bé. Jo no soc una botiga de Zara, ho haig de fer tot jo: o estàs aquí o estàs allà”.


Una lluita contra aquestes grans plataformes que la Gemma Fradera veu “perduda”. El que té clar és que ells han de vendre presencial i en línia.i es pregunta :“Què seria una barri sense botigues? Ens hem de reinventar i adaptar a les noves maneres de vendre per tal de subsistir”. 


El cas de les llibreries de barri

La venda en línia també està afectant, i molt, les petites i mitjanes llibreries de barri. Per fer front a les grans plataformes de distribució els propietaris de la llibreria La Memòria de Gràcia han fet un acord amb la plataforma privada multinacional de venda de llibres Bookshoop.org.

Una iniciativa que ofereix als seus llibreters vendre els llibres a través d’aquesta plataforma. Els adherits reben un preu just per la seva venda  i els facilita la distribució. Els impulsors de portar aquesta plataforma a Catalunya han aconseguit un acord perquè la puguin utilitzar els llibreters catalans. Nosaltres hem visitat la llibreria A Peu de Pàgina del barri de Sarrià que s’ha sumat a aquesta plataforma de venda en línia