Malgrat ser una gran desconeguda, Mabel Normand va canviar el setè art per sempre. Va ser la reina de la comèdia del cinema mut i, per si això no fos prou, també va ser guionista, directora, productora i cap d’un estudi a Hollywood.

Nascuda el 1892, Mabel Normand va protagonitzar més de 160 curts i més de 20 llargmetratges, i va ser una de les primeres actrius del cinema mut a dirigir-se a ella mateixa.

Va arribar al món del cinema a través d’una amiga que la va convidar a un rodatge. El director, D.W. Griffith, la va conèixer i la va contractar de seguida. Junts van rodar molts curts, com ‘Her Awakening’, el 1911. El 1912 va començar una relació amb Mack Sennett, l’assistent de Griffith, i es van traslladar a Califòrnia on ell va fundar Keystone Pictures Studio, un dels primers grans estudis de cinema. Normand es va convertir en la protagonista de les seves comèdies, i en una estrella de l’slapstick, com a ‘Barney Oldfield’s Race for a Life’.

Dos fets importants van marcar la seva trajectòria. Un va ser la seva trobada amb Fatty Arbuckle, actor amb qui formaria una improbable parella còmica que desprenia tendresa i bon humor. L’altre, l’aparició de Charles Chaplin. Potser avui ningú no recordaria Chaplin si no fos perquè Normand va veure en aquell desconegut enormes possibilitats. Junts van fer deu curts només el 1914, inclòs ‘Aventuras extraordinarias de Mabel’, primera aparició del personatge del rodamón que després es convertiria en Charlot, i van protagonitzar el primer llargmetratge còmic de la història, ‘Aventuras de Tillie’.

El 1917, es va convertir en la primera dona al capdavant d’un estudi de Hollywood, el ‘Mabel Normand Feature Film Company’. El seu projecte més important va ser ‘Mickey’, el 1918, una comèdia sentimental protagonitzada per una noia real i decidida, encarnació d’un nou tipus de dona emancipada. Però amb l’inici de la I Guerra Mundial, els distribuïdors no van creure oportuna la seva estrena.

Desenganyada i malalta, va acabar signant amb Samuel Goldwyn, amb qui va rodar una sèrie d’èxits comercials, com l’emblemàtic ‘Dodging a Million’, un refinat retrat de l’època, que la va convertir en l’estrella més rendible de l’estudi.

L’estrena de ‘Mickey’, després de molts problemes, va ser un triomf sense precedents. Es va convertir en una de les pel·lícules mudes més taquilleres de la història. La cinta va estar quatre anys en cartell, va rebre l’aclamació de la crítica i va ser origen del marxandatge cinematogràfic.

Malgrat tenir la fortuna feta, va seguir fent cinema. ‘Suzanna’ va suposar el seu reconeixement com a intèrpret en un registre més seriós. Les seves dues últimes aparicions, el 1927, van ser ‘One Hour Married’ i ‘Should Men Walk Home?’ de Leo McCarey.

Normand va passar els darrers tres anys de la seva vida ingressada en un hospital, abans de morir amb 37 anys.

Avui, malgrat el seu talent i la seva trajectòria, ha estat relegada de la història oficial i oblidada per gairebé tothom.