‘Josep’ ha guanyat el Premi Cèsar a la millor pel·lícula d’animació ,el premi a la millor direcció a la Seminci de Valladolid i ha rebut una nominació als Premis del Cinema Europeu al millor llargmetratge d’animació. Una aval de la crítica que ha anat acompanyat de l’èxit de públic a França.

L’equip de ‘La Cartellera’ ha parlat amb el dibuixant de premsa i director francès Aurélien Froment, més conegut com a Aurel. Un film d’animació que sorgeix de la fascinació per les il·lustracions de Josep Bartolí al llibre ‘La retirada: éxodo y exilio de los republicanos españoles’.

L’argument

Febrer, 1939. Aclaparat per l’onada de republicans que fugen de la dictadura de Franco, el Govern francès confina els espanyols en camps de concentració. En un d’aquests camps, dos homes, separats per un filat de pues, es fan amics. Un d’ells és en Josep Bartolí, dibuixant català que lluita contra el règim de Franco, l’altre, un gendarme francès.

Fascinació per les il·lustracions de Bartolí

Quan el dibuixant de premsa Aurel va veure per primera vegada les il·lustracions de Josep Bartolí al llibre ‘La retirada: éxodo y exilio de los republicanos españoles’ es va sorprendre que ningú abans hagués fet cap pel·lícula sobre aquest personatge. Per això va decidir donar forma a aquest film d’animació.

Em vaig enamorar dels dibuixos de Bartolí, del seu traç, dels personatges, vaig intentar descobrir més sobre aquest dibuixant i la seva vida de novel·la.””
Aurélien Froment, ‘Aurel’, dibuixant i director de ‘Josep’
Una il·lustració de Josep Bartolí sobre els camps de concentració de França

Bartolí: una vida de novel·la

La vida de Josep Bartolí és apassionant, èpica i novel·lesca: a més de dibuixant de premsa i caricaturista, va ser revolucionari comunista, comissari polític, exiliat republicà, presoner en set camps de concentració a França d’on va aconseguir escapar-ne, refugiat a Mèxic i amant de Frida Kahlo. Va acabar els seus dies als Estats Units, on no només va dibuixar els decorats per a grans produccions de Hollywood, sinó que es va convertir en un dels grans artistes de la seva època. 

Amb tots aquests elements, Aurel va començar una investigació periodística, però no amb la voluntat de fer-ne un biopic, sinó un film que centrés la seva mirada en la tràgica experiència de Bartolí als camps de concentració, una part poc coneguda, incòmoda i vergonyosa de la història. I, sempre, amb una cura molt especial en el tractament de la seva evolució com a dibuixant.

Josep dibuixava la vida als camps, no per fer de testimoni fotogràfic, sinó per a sobreviure. La meva tesi és que Bartolí dibuixava perquè necessitava dibuixar.””
Aurélien Froment, ‘Aurel’, dibuixant i director de ‘Josep’

La veu, la música i el so donen vida a l’animació gràcies a la participació, entre d’altres, de Sergi López i Sílvia Pérez Cruz; mentre que el traç d’Aurel recrea, amb un estil d’animació diferent, les diverses etapes per les quals va transitar l’obra de Bartolí com a il·lustrador al llarg de la seva vida.

Primer film d’Aurel

‘Josep’, primer llargmetratge d’animació d’Aurel, no és només un tribut d’un dibuixant a un altre, també ho és a aquells que van haver d’escapar d’Espanya després de tres anys de guerra contra el feixisme. I, tot això, amb una mirada al present, el d’un infern inhumà que, malauradament, es va repetint incomprensiblement.

El guió té diferents èpoques… vaig decidir posar un estil gràfic diferent per cada època perquè l’espectador ho tingués clar… sempre basant-me en el grafisme d’en Josep Bartolí en les diferents etapes.””
Aurélien Froment, ‘Aurel’, dibuixant i director de ‘Josep’

El director ha sabut captar, amb sensibilitat però també amb contundència, l’essència de Bartolí i del seu dibuix en un film universal i actual que és alhora lliçó i memòria històrica, crítica i denúncia. En definitiva, una obra poètica sobre el poder de l’art.